GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 41

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). tle

c.

heeiiijkheid des hemels,

saamgetrokken

hierin,

dat de eeuwige

God

en in allen zal zijn (boven sub V). Alzoo gevoelt men, dat niet de minste tegenstelling bestaat tussehen Oud en Nieuw Testament, maar dat de uitspraken van het Niemoe Testament zich alles

volkomen aansluiten aan die van het Oude Testament, mits ynen slechts in het houde, dat de Openbaring van het Oude Testament door de symbolische

oog

bedeeling heengaat.

Intusschen heeft wel het volk van Israël, doch niet de persoonlijke geloodaaraan genoeg gehad. Daarom hebben wij er ook op te letten, hoe door de geheele Openbaring van het Oude Testament deze overtuiging heenloopt: 1**. dat de persoon niet ondergaat, maar voortbestaat; 2*^. dat de dood met geheel zijn macht eens door God zal vernietigd worden; 3**. dat de gemeenschap met God, die in de consummatie saeculi komt, nog IV.

vige

dan ze in Sion was. Tot staving hiervan de volgende uitspraken:

heerlijker zal zijn,

1 Sam. 2 6. Een parallellisme. Het :

duidelijke

maar

overtuiging,

dat in

is

dat

een lyrisch lied van Hanna. Hierin nu spreekt de de dood met al zijn macht wel over ons komt,

God een macht

is,

die

weer het leven en een opbrengen

uit de

Scheool weet te doen volgen op dood en graf.

Hoséa 13

:

14.

Deze woorden worden gedurig in het Nieuwe Testament geciteerd en toepasselijk gemaakt op de wederopstanding des vleesches. Dat hier van de Öcheool sprake is, blijkt uit het oorspronkelijke. Het woord ^''"131 beteekent „pest" of „grootspraak". — We hebben hier dus te doen met eene aanroeping van dood en Scheool, waarin duidelijk ligt uitgesproken het besef, dat deze ellenden van hel en dood door de zonde over de menschen zijn gekomen, doch dat God machtig is om ze te breken en er uit te redden. {„Hel" kan hier natuurlijk niet opgevat in den zin van „de plaats der verdoemden", want daaruit is geen opkomen mogelijk; maar moet opgevat in de beteekenis van Scheool, niet als yéswa.). Spreuken 10 2. Deze plaats is niet zóó belangrijk als de vorige, maar toch niet geheel van belang ontbloot. Het komt natuurlijk aan op de woorden: „de gerechtigheid redt van den dood" d. w. z. de gerechtigheid voorkomt den dood. Er wordt een verhouding aangenomen tussehen „gerechtigheid" en „dood" als die van „mechcijn" en „ziekte". De gerechtigheid als antidotum tegen den dood, evenals :

in

Jes.

53

:

10.

De dood komt dus voor

als iets satanisch,

tegen alleen de goddelijke gerechtigheid een antidotum kan

demonisch, waarzijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's