GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 599

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 599

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

267 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). stond

ook

de zaak in Israël. De koning van Jeruzalem had niets te maken er in Bethlehem of een andere Ü2Z* gebeurde, want daar deden

met hetgeen zo

hun eigen zaken

houding

maar

af,

hij

zorgde voor de zaken van het

rijk, zijn ver-

het buitenland en de zaken, betreffende het leger; terwijl alle

andere aangelegenheden afgedaan werden door eigen bestuurders, door selfgovernment, wat altijd op patriarchale wijze bleef voortbestaan. Die mannen, die elk in de I33i;* en de nnsU'Ö gezag uitoefenden, bleven ook daarom als oudsten van Israël in zekere i'elatie tot den koning staan, om V. op de koningskeuze invloed 2**. te oefenen en het verband van de rvjkseenheid en de autonomie van WÜ2V, tot

üinsro en m3N* jTS

te

regelen,

de belangen van het volk

bij

de volksrechten te beschermen en

om

voor

de rijksregeering op te komen.

Van de regelde

zekere

steden wordt niet gesproken, omdat het stadsleven in Israël zich naar het stamleven. In eiken stam was er een of andere stad tot hoogte gekomen. Daar woonde dan de iVC'J van de ï33ü', zoodat het

bestuur van de stad dan saam viel met het bestuur van de

I33U*.

Vervolgens is er het volgende nog aan toe te voegen. Toen naderhand de koningen in Israël weggevallen waren, is er geen anarchie ontstaan, maar bleef

de

patriarchale polyarchie voortbestaan;

zelfs in de ballingschap is de

behouden en daarna bij den terugkeer onder Ezra en Nehemia is het altoos dezelfde autonomische organisatie in Israël, waardoor het land geregeerd wordt en bestaat. Onder Alexander den Groote werd daaraan een eind gemaakt, toen op Grieksche wijze een ^ovh] in de steden en in Jeruzalem het Sanhedrin werd opgericht met een gewijzigd karakter. Doch deze verandering greep eerst plaats in de allerlaatste periode. Voor dien tijd hebben de "'Jpi steeds de autonomie en selfgovernment in stand gehouden. patriarchale

Na

al

tusschen

het

polyarchie

besprokene

door

is

Israël

nu

duidelijk,

de autoriteit, die verbonden

is

dat er een groot onderscheid bestaat

aan de

rvjkseenheid en het bestuur in de

ondergeschikte kringen.

De

theocratie als zoodanig geldt alleen voor de rijkseenJieid. B. v. in het huis-

God naar den aard van de schepping geen theocratische regeering want de vader wordt niet eerst door Gratia communis, maar door scheppingsordinantie als hoofd van het gezin en als drager van het gezag gesteld. Daarom kan in het huisgezin nooit sprake zijn van theocratie, evenmin ook daar, waar de patriarchale regeeringsvorm bestaat, maar alleen daar, waar sprake is van het regiment der rijkseenheid. Nu komt de vraag aan de orde Op welke wijze de rijkseenheid in relatie trad met de verschillende Q\yU*J en n"'U\\n, die in Israël volgens pr imogenituur over de lagere kringen heerschten. gezin heeft ingesteld,

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 599

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's