GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 451

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 451

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

119

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). verder

brengt.

de

hier

vraag

Wel ontwikkelt

niet tot eenig resultaat leiden,

Voor de geheele

lit.

waaraan de wereld fac.

we

de Gratia Specialis op

dat

dit is

nml.,

thans

dan kan

ze

iets heeft.

metterdaad niets

is

zij

zetten. Nog

is te

te

winnen

als

wijzen op het volgende,

de literarische faculteit geen rekening houdt met de Gratia

ivanneer

fac. eo ipso er toe

SjjecialiSj

dieselfde

al ivat er

van Gratia Specialis bestaat

De

maar

het fonneele denken,

zij

de philo8(yp}üe op speculatlG of empirie

Drvjft

niet.

lit.

te

komen moet en

er toe

vernietigen

en

te

gekomen is, om vermoorden.

literarische faculteit doet dat op drieërlei wijs:

het

gaan toepassen op de geschriften van Oude en Nieuwe Testament en men kan bij die critiek niet rusten, eer

alle

supranatureel

1 ^.

philologice door historische critiek te

element,

dat

zich

als inspiratie aanbiedt,

ontkend en in

mensch vernietigd is. 2'^. historice, omdat de lit. fac; dan in aanraking komt met feiten, nml. de ivonderen. De vraag is dan, neemt ge de wonderen in de historie op, ja of neen? De lit. fac. buiten de Gratia Specialis bestrijdt ze en kan niet rusten, eer ze ook de wonderen als zoodanig vernietigd heeft. 3". philosophice. De literarische faculteit ontvangt de philosophie als zich 't

besef van den

aangeboden voorstellingen omtrent den mensch, zonde en God. Hierbij is de vraag of de philosophie die elementen, die in de doctrina Christiana aangeboden worden, in haar kader kan opnemen zonder te rekenen met Gratia Specialis. Dit gaat niet, de philosophie moet ze dus louteren en onmiddellijk gevolg is, dat de de lit. fac. in haar philosophie de doctrina Christiana vermoordt, evenals in de historie de wonderen en in haar philologie de boeken van O. en N. Testament. Alle universiteiten, behalve de onze natuurlijk,

moeten

tot deze resultaten

komen. Bij tegenstelling volgt er nog een tweede iets uit, dat nml. de lit. fac. ook niet die positie kan innemen, die ze lang ingenomen heeft door te zeggen „dat zijn dingen van de theologische faculteit, daarmee bemoei ik me niet." 2**.

In de vorige eeuwen werd de historische critiek niet zoo sterk gedreven, evenmin de wonderenquaestie, er bestond ook nog een zekere eerbied voor de doctrina Christiana.

ons

niet

aan"

en

Men

geloofde die doctrina wel niet,

liet dit

maar

zei:

„dat gaat

jachtterrein aan de theologen over, die zelf

maar

moesten weten, wat ze deden.

Nu

toonen we, dat evenals neutraliteit niet bestaan kan ook de

om

Ut. fac.

in

nemen. Ze moet zich of antithetisch tegenover 't Woord stellen en dat vernietigen öf het in haar kader opnemen. Een derde is er niet. In haar historisch gedeelte moet de de

onmogelijkheid

verkeert

eene neutrale positie in

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 451

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's