GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 189

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WIE ALLEEN ONS AANNEEMT. //aanneming", daarna een en dan bet Avondmaal ^).

Heel

dit

wanbegrip

169

«vormsel", (of bevestiging)

moet

dus

met

en wortel

tak

uitgeroeid.

Ongetwijfeld moet er een voorafgaande onderzoeking want niet zoo maar ieder kan tot de openbare

zijn,

maar dit onderzoek moet dan ook karakter van een onderzoeking behouden en mag geen andere strekking hebben, dan om, voor zooveel dit onder menschen mogelijk is, te onderzoeken, of wie belijden wil geacht mag worden te ivelen en te belijdenis toegelaten

;

het

;

,

meenen wat hij doet, als hij belijdt. Daarom moet dat onderzoek gaan over iemands leven

;

gaan over de gesteldheid van eens iegelijks hart; en gaan over hun kennis van den vollen raad Gods tot behoudenis van zondaren. Bijbelboeken opnoemen, de patriarchen op een rijtje kennen alle koningen Israels kunnen opzeggen en zooveel meer, is best, maar heeft niets met dit onderzoek te maken. Op de kennis van den raad Gods tot en voorts behoudenis van zondaren komt het hier aan op den ernst, de oprechtheid, het gemeend zijn van de levenskeuze, die men voor nu en eeuwig gaat doen. Niet zooals dat vaak voorkwam dat er veertig tegelijk wierden //aangenomen" en dat er een bij was die b. V. alleen deze éëne vraag kreeg: n Hoeveel kinderen had IzadkV Antwoord: nTwee, dominee!'''' en daarop wierd //aangenomen." Dat is spotten met het heilige, en spotten met den ernst van het zieleleven. Een spel met het heilige gedreven waarin we beschaamd worden door de Roomsche geestelijkheid die wel tijd vindt om jaar in iaar uit, in de biecht, met elk persoon ,

,

;

,

,

,

zekeren

tijd

afzonderlijk te spreken.

') In andere landen gebrniken de Roomsche en Protestantsche kerken hier hetzelfde woord. En ook in onze taal is vormsel rechtstreeks van confirmatio, dat bevestir/ing beduidt, afgeleid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's