Locus de Consummatione Saeculi - pagina 351
College-dictaat van een der studenten
19
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). dieper op te vatten. Blijven v^e den locus uit dat oogpunt bezien, dan blijven
we zweven
in de opvattingen
construeeren
juridisch
maar
van
theologisch.
verhouding theologisch te beschouwen, en wortel.
Waar
ligt
Antw.
G
r
zal
a
t
i
:
a
dan de
diepere wortel
Dan kunnen we wel Vandaar de poging om die
staats- en kerkbegrip.
niet
d.
w.
z.
dieper te grijpen in ondergrond
van de verhouding tusschen
die diepere wortel ligt in de Communis en de G- r a t a S p e c i
staat en
kerk?
verhouding van i
a
1 i s.
Hoewel
dit
de
later
worden ontvouwd,
dusverre
de
sta hier dus reeds op den voorgrond, dat waar tot verhouding oppervlakkig werd bezien uit de tegenstelling van
kerk en staat, de theologische bespreking uitgaat van de verhouding tusschen Gratia III.
Communis en
Gratia Specialis,
De derde opmerking
Theologie,
alleen
is
deze, dat
oj)
het Calvinisme in staat is
dit oogenblik alleen de
om
eene uiteenzetting
Gereformeerde
van den Locus
te beproeven. Men kan dit noch van de Eoomsche noch van de Luthersche noch van de Methodistische richtingen verwachten, evenmin van de onderscheiden philosophische richtingen, die sedert het begin dezer eeuw zeker gezag in de publieke opinie veroverd hebben. Duidelijkheidshalve- noemen we hier het statistisch feit, dat er onder alle Eoomsche landen tot dusver nog niet één enkel is, dat de staatskerk heeft afgeschaft. Zelfs in Italië, de Zuid-Amerikaansche Republiek en Mexico, wordt in de grondwet belijdenis gedaan van de Roomsch-Catholieke religie. Letten we ten tweede op de Luthersche landen, die krachtens oorsprong en meerderheid van bevolking tot den Lutherschen groep behooren, dan zien we ook bij deze alle als zoodanig een staatskerk nog steeds gemainteneerd. In Zweden, Noorwegen, Denemarken en in enkele kleine Duitsche staten vinden we uitsluitend de Luthersche, in Pruisen en andere Duitsche staten, parathetisch de Luthersche en Eoomsche Confessie. In Pruisen is de Luthersche kerk staatskerk, maar ook de Eoomsche kerk wordt van rechtswege en als officieele staatskerk erkend. Daarom mag men in Duitschland de Eoomsche kerk niet attaqueeren. [Nog onlangs gaven de couranten ons daarvan een duidelijk bewijs te lezen, toen een Duitsch predikant, die eene brochure geschreven had over den „heiligen rok van ïrier", naar aanleiding daarvan door den bisschop van Trier werd aangeklaagd. De rechtbank veroordeelde den schrijver, omdat hij een door den staat als officieel erkende kerk had aangetast in hare belijdenis en levensuitingen.] De Luthersche kerken in Pruisen heeten tegenwoordig „Unirte Kirchen", opdat aan de enkele Gereformeerde kerken, die er nog waren, elk zelfstandig bestaan zou ontnomen worden. Het Gereformeerde element beteekent er dan
de Magistrata in absoluten zin
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 351](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's