GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 67

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Verdeel ik nu het leven van een man van 60 jaar in twee dergelijke phasen, dan krijg ik eene phase van 4 kinderjaren en de andere van 56 jaar. Sprak ik nu in eene biographie van dien man alleen over die eerste phase dan zou ik geen bijzonder best en volledig biograaf zijn. Van Abraham nu hebben we in de ^

phase der 130 jaar, maar voor het ovevige met Abraham is, staat het dan ook met alle menschenkinderen. Eva is dan nu reeds ruim 5000 jaar oud ! Dit wordt nog erger, als we bedenken, dat bij7ia de helft der menschen wegsterven voor hun derde levensjaar, dus valt hun geheele leven bijna buiten deze aarde. Nu weten wij omtrent de dingen van de overzijde des grafs niets, tenzij of een mensch vandaar het ons meedeelt, of God. De Heere nu geeft ons eene openSchrift een kort verhaal over de eerste

En

niets.

zooals het

waarin de dingen aan gene zijde des grafs een tamelijk groote plaats Gaat het nu aan, dat de Schrift, dat Jezus en de apostelen over die wereld aan gene zijde van het graf, over verreweg het grootste deel van 's menbaring,

innemen.

schen aanzijn niets vermelden?

argumentum

Dit

voor

ons reeds

uit,

e

silentio bewijst wel niets,

maar

zegt veel.

Er

blijkt toch

dat Jezus en de apostelen van zulk eene wereld, geen kennis

droegen. b.

Theologen, die nog uit de Schrift willen argumenteeren, als de Vermittlungsdoen, hebben wel degelijk den plicht om hunne voorstelling Ze mogen dat zoo maar niet zich voorstellen. Ze hebben het leveren; iets, wat geen van hen noch ooit deed, noch immer kan doen.

zeggen

theologen

te

positief te bewijzen.

bewijs c.

te

Eindelijk: de Heilige Schrift levert ons omtrent het leven

des grafs eene reeks

van

weerspreekt en absoluut

Lukas Zij is

16.

van

De

voorstellingen,

die

geheel

hunne

aan de andere

zijde

voorstelling volkojnen

uitsluit.

gelijkenis

veel gewicht,

van den rijken man en Lazarus. omdat Jezus hier geheel vrij is in zijne

voorstelling.

Nu

van eene gelijkenis overgebracht, maar eisch van elk beeld is toch, dat het naar waarheid zij, naar een feitelijk bestaanden toestand. De schilderij moet ontleend zijn aan de werkelijkheid, de teekening moet juist zijn (cf gelijkenissen als van den zaaier, de bruiloft, de vischvangst, waar alles ivordt

kan wel

niet elke trek

geteekend, zooals het werkelijk, reëel toeging.)

Hier nu

is de schilderij ontleend deels aan het leven aan deze zijde van het aan dat aan gene zijde en beide teekeningen moeten reëel zijn, beantlüoorden aan de realiteit. Zoo zou b. v. het eten van de kruimels, die van de tafel vielen, bij ons geen realiteit zij7i. Doch in het Oosten ivel, daar at men aan een open tafel, en aan dat Oostersche gebruik is dit beeld ontleend. — Het tweede tafreel, de teekening van het leven na den dood, moet dus ook

graf, deels

reëel

zijn.

Vs.

28

geeft

den overgang tusschen beide tafreelen

;

vs.

22 meldt ons 5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's