Locus de Consummatione Saeculi - pagina 83
College-dictaat van een der studenten
81
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Hij bracht als nieuw hierm het volgende: V. da.t in dat vagevuur alleen de gedoopten
werd een bepaald
een concrete begrenzing, het
niet alle gedoopten heen Met gaan,
hadden door hunne goede
hun
maar
iverken, dat de
kwamen;
terrein en dat
alleen diegenen
dus meer
het kreeg te
meer,
ivijl hyj
er
onder hen, die getoo7id
zaak der zaligheid hun
ter harte ging,
ernst ivas.
2".
denkbeeld
het
der
hunne worstelingen om die voor
Alzoo hooren,
suffragia
satisfactie
d. i. het ondersteunen der afgestorvenen in en loutering door de achtergeblevenen oj) aarde,
hen baden, offerden enz. wordt nu het vagevuur een bepaalde plek, ivaarin bepaalde menschen die bij hun woi'stelen en straf dragen den steun ondervinden van de
kerk op aarde. Het vagevuur
dus een deel der kerk. om voor den tusschenstaat een meer locaal begrip aan te nemen en in de voorstelling der kerk in te dragen en wel alzoo, dat men vijf Bit
nu
is
leidde er toe
receptacula
stelde-,
malorum;
a.
de yéswu als receptacidum
b.
de naQaditGog als receptaculum sanctorum;
c.
vagevuur
het
ftdelium
„
„
nondum sanctorum;
dit
tusschen
de eerste twee in; een limbus
d.
{d.
een smalle strook), ivaarin de zielen
i.
gaan der vroeg gestor-
ven, ongedoopte kinderen (limbus innocentium sive infantium);
waarin de geloovigen van het Oude Verbond zvj7i (limbus jmtrum); aan de beide kanten van het vagevuur. Toen nu de leer van het vagevuur zoo ver ontwikkeld was, kreeg zyj steun van een geheel anderen kant dan waarvan men het ^ou verwachten, n.l. door de leer van een der zeven sacramenten en wel van het sacrament der poenitentia. e.
een limbus,
deze limbi zijn
Om kerk vigen.
duidelijk te maken en ingang te doen vinden, kwam de Roomsche de onderscheiding tusschen de satisfactie van Christiis en die der gelooChristus, zoo leerde ze, had voor onze zonden voldaan, doch niet voor al dit
tot
onze zondeyi en niet voor heel het karakter der zonde, wel voor het eeuwige, doch niet voor het tijdelijke karakter der zonde. Vandaar, dat er door de biecht geschiedde tweeërlei absolutie
V.
eene
absolutie
voor
eeuwig verloren gaat:
God nog 2.
niet is herstctd,
eene
absolutie
:
het
maar,
eeuwig karakter der zonde, zoodat icijl
men
niet voor
daardoor de stoornis in onze verhouding
tot
daarom
voor het tijdelijk karakter der zonde door het opleggen van
zekere icerken als ^nissen, aalmoezen, kranken bezoeken enz.
Dit
begrip,
deze
theorie
kwam
op een zeer natuurlijke en begrijpelijke wijze 6
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's