Locus de Consummatione Saeculi - pagina 658
College-dictaat van een der studenten
326 Colleg"e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). niet
op
„dienaresse"
maar op
jMchting voor de onderdanen
het ivoord
„Gods" en
hoe
dan daarnit de
ver-
voortvloeit.
kan geen verplichting liggen voor den zelf. Een dienaar moet gehoorzamen aan hem, in wiens dienst hij is, dus een koning aan God. Is nu de Overheid dienaresse Gods, dan moet om Gods wil en om de macht, die God aan den gouverneur heeft geschonken, de onderdaan aan hem gehoorzamen. In het Woord Gods ligt de verhouding van den onderdaan tot de Overheid gefundeerd. We hebhen hierbij niet te doen met burgers of volwassen menschen, Daarin, dat de Overheid dienaresse
is,
onderdaan,
maar wel voor de Overheid
maar met
het
begrip
onderdaan.
Dit
begrip
is
er in deze
eeuw
uitgehaald.
Fransche Kevolutie van citoyens, het was geen onschuldige zaak, dat zij de uitdrukking sujets daardoor verving, want het was haar te doen om den plicht van den onderdaan tot gehoorzaamheid aan de Overheid feitelijk te vernietigen. Als God eene macht aanstelt over een volk, is het volk onderdaan en evenals een vader een gouverneur over zijn kinderen aanstelt en de kinderen dien moeten gehoorzaam zijn, evenzoo is ook de onderdaan tot gehoorzaamheid verplicht. Er is dus bepaalde subditio en er zyn subditi. IV. Toch vloeit van eenen anderen kant uit het begrip van dienaresse Gods evenzeer de libertas populi. De subditio en de libertas populi beide komen niet tegenover elkander te staan, maar naar de formule dienaresse Gods komen
Niet
onopzettelijk
sprak
de
ze uit elkander voort.
Hoe kan nu uit de subditio de vraag kan eenvoudig zijn.
libertas voortkomen'^
Wanneer de leven
is
en
Het antwooi'd op deze
groote cirkel de kring van het mensehelijk
de middelste
cirkel de ki'ing,
subditio aan de Overheid bestaat, dan
blijft
waarin de
er natuurlijk
nog een ruimte over voor andere kringen, en
dit is
dan
de libertas der kringen.
Er
is
geen absolute subditio, die zich over het
hier,
geheele levensterrein van den mensch uitstrekt, een levensterrein.
de
subditio
subditio
beperkte
over
Daaruit volgt eo ipso, dat er op niet
werkt,
libertas
is,
maar
dit
een
maar
bepaald gedeelte van het
geheele levensterrein, waar
nooit een libertas, alsof
men
niet
aan God zou onderworpen zijn, want de subditio aan God geldt op het geheele terrein. De subditio aan de Overheid bestaat in dat beperkt terrein, waaruit volgt,
dat
rechtstreeks er
weer
er
libertas
bestaat
zonder het
op het overblijvend terrein, waar de menscli der Overheid onder God staat. Nu bestaan
medium
in dat overblijvend terrein
andere kringen,
b.v.
het gezin, waarin de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's