Locus de Consummatione Saeculi - pagina 111
College-dictaat van een der studenten
109 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
daarna geschiedt: het
syi^alsiv els zrjv
en hel {ysÈwa) onderscheiden. Jac. 3:6. 'H yXmaaa tzvq, 6 wcuog
yéswav.
zrjg
beginsel van het kwaad, de onheilige
Dus de beide begrippen van dood
adimag enz.
;
de
ylaaaa,
macht van het kwaad,
het
absolute
mensch
die den
totaal verderft en ontstoken
wordt van de yèswa adrig. Matth. il 23, 24. Het woord wordt hier gebezigd voor een begrip, dat zeer, zeer moeielijk is Het is n.l. een lastige kwestie, omdat hier sprake is van een stad in generalen zin, collectief genomen. Er wordt gesproken over den dag des oordeels (vs. 24). Aan dien dag zal een toestand voorafgaan, waarin de :
stad
Kapernamn
wel
als
een
of liever de bevolking dier stad zal verkeeren èv aSrj en dat
straf.
ovQdvov, niet locaal,
Nu
staat de uitdrukking
maar
])er
analogimn.
'éag
adov hier tegenover
Aan Kapernaum was een
xov
k'ag
zeer groote
eer bewezen, n.l. het had den Christus en zijne wonderteekenen aanschouwd. Het vernederd worden in den adrig is derhalve: een smaad, een schande, welke evenredig is aan die hooge eer. Wijl ovqavóg niet locaal is genomen, mag ook adïig niet locaal
Matth. 16
opgevat.
Hier wordt gesproken van wat gebeurt vóór den dag des aanwenden om de kerke Christi vernielen. Die pogingen, die bewegingen van Satan moeten uitgaan
:
18,
19.
oordeels nl. van de pogingen, die Satan zal
op aarde te
van die plek, waar hij is. En nu zagen we uit den brief van Judas, dat Satan gebonden is en bewaard woi^i {sv (pvXayiri). Hij met zijne booze engelen verkeert dus ook nog in een status intermedius, niet in een finalen staat. En zoo nu wordt hier deze plaats aangeduid als nvlai. adov, een voorafgaande staat, dus aêïjg hier sensu malo genomen, niet sensu neutrali, als „voorburg der yiswu" waarlangs de booze machten uit de yéswa opstijgen om de kerk van Christus aan te vallen. In denzelfden zin komt «5/jg voor in Luk. 16 23. De rijke man doet zijne oogen op £v ra aSrj dat is in den voorburg der hel; en eveneens sensu spectante, want het was vóór den oordeelsdag. Als we nu hiernaast leggen 1 Cor, 15, dan krijgen we in 1 Cor, 15 55 Tiov Gov, aSrj, zo vt-nog. (dit is de lezing van den textus receptus). En dan ,
:
:
beteekent
adrjg
hier
„voorburg der helle", maar sensu neutrali „verer wordt van een vi-nog gesproken en gezegd, inging, eens in de eeuwige zaligheid zal binnengaan.
niet
dieping van den dood".
Immers
al wat in den aSrig Het heeft hier dus dezelfde beteekenis
dat
als in
Acta 2
:
27,
waar van Christus
gesproken wordt. Openb. 20 die
:
13,
14
is
in
verband hiermee
te
beschouwen.
We
zien, dat hier
zamen worden beschouwd als te zijn of in de i^alaaaa öf genomen wordt als volgende op ó o^avaros. En dan volgens vs.
allen te
in
den
aSrig
14 worden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's