Locus de Consummatione Saeculi - pagina 522
College-dictaat van een der studenten
190 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
In
4-12.
2 VS.
a. Ps.
6
VS.
sprake van een
is
een regeermacht, die intusschen beperlct
"^^^,
v7ordt en over een bepaald rijk gaat.
Nu
wordt, nadat
''ïin[^""in ji'ï"''^
de Zoon zegt, dat dit koninkrijk voortvloeit uit de
in vs. 7
Constitutie Mediatoris, in vs. 8 tot den Messias gezegd, dat er ook een gezag
over
de
maar over de rióSp
Aan
de eene
oefenen.
Daarover w^ordt Christus echter niet
bestaat.
D^iJS
der
Hem
eene andere macht gegeven.
Hij re ge e ren, aan de andere
zij zal
was ook
Dit
wordt
D^iJ
in
^^p gesteld,
als
zvj
zal Hij
macht
uit-
symbolisch Israël het verschil tusschen Israël en
't
de cijnsplichtige volkeren. Deze laatste waren eveneens tot niJn\*1
ilt'^nj
aan
David geschonken; maar hij regeerde er niet over en had geen recht daar wetten te stellen. Zoo ook is hier de Messias Koning over Zion, maar ten opzichte van de Q^iJ krijgt Hij een macht, die niet 't karakter draagt van koninklijke,
maar van algemeene
heerschappij.
In VS. 9 wordt de explicatie gegeven, hoe Hij die macht zal uitoefenen, niet door min en nn, maar door een ijzeren roede. Daarmede gaat hij om, gelijk
een pottenbakker met
zijn
72.
Ook
hier
wordt dus geen indruk gegeven van
een georganiseerde regeermacht, maar van een uitwendige macht, die heerscht. Vs. 10.
De
blijven, Christus
0''3'7P
komt
den l'IX ^PSU* wordt gezegd, niet dat niteit v?ji Christus,
maar
zij
niet in
hunne
plaats.
Den
^''^^'Ci
en
gehoorzamen moeten aan de souverei-
dat ze die zullen eerbiedigen, dat ze wijs zullen zijn
en zich zullen laten kastijden. In VS. 11 volgt de tegenstelling, waarop het aankomt. De koningen der aarde
moeten DHD^ zijn, Van wien? Volgens de voorstelling, alsof Christus Koning was, moest er staan: „weest onderdanen van Christus, maar er staat juist njiTTlX 'ü^V
d.
w.
z.
weest onderdanen van „Jehova".
Ten opzichte van den Zoon hem. Kussen beteekent hier zich met Vs. 12.
DMJ tegenover w.
z.
Hem
stellen,
de koningen der
staat er niet
Hem
TnV maar
iptiO,
d.
i.
een teeken van vriend- en bondgenootschap,
D^IJ blijven
d.
onderdanen van Jehova; daarbij moeten ze
zich in vriendschappelijke en bondgenootschappelijke betrekking plaatsen
Hem
kust
verzoenen, zich niet als vijandige
met
anders ongehoorzaam zouden zijn, maar omdat de macht van den Messias bij het ontbranden van Zijnen toorn op vernietiging van hunne rijken zou uitloopen.
Christus, niet
omdat
ze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's