GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 189

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

187

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Hieruit volgt eo ipso, dat de daarop komende bekeering van Israël niet meer kan hebben eenige de minste beteekenis voor de kerk op aarde; want de geschiedenis van de kerk op aarde is dan afgeloopen. Immers de destinatie van de kerk op aarde is geen andere dan deze de hloyri uit te werken. De :

kerk

op aarde verliest derhalve, als het

raison

meer De

in liggen. Tt(ÓQco6ig

rcSv s&vcav

ingegaan

is,

Tusschen dat nXi^Qwna en de parousie kan dan ook geen

d'être.

tiveeëlei

nXriQcoyia

Dan moet

haar tijd

de parousie intreden.

van Israël wordt genoemd

«;rö fiéQovq.

Dit

kan opgevat

in

sin:

a.

quantitatief ;

b.

qualitatief;

of eene ncógaaig, die slechts over een fisQog tov 'laQaiqX gaat; of eene

Trcó^coöig,

over Israël

De dit

die

geene absolute, doch slechts eene gedeeltelijke verharding

is.

quantitatieve is de meest aangenomene, toch

wel goed

toelaat.

dat wist de kerk van

Immers

Rome

moet

betwijfeld of de context

in de quantitatieve ncógaGiq ligt

geen

fivcrrrypiov;

wel. Bovendien: Paulus heeft pas vooraf over de

afgeworpen %Xa8oi gesproken. Dat de verharding niet over a.Uen gekomen was, daarvan was Paulus zelf een sprekend voorbeeld. Daarom schijnt deze uitlegging aan Prof, twijfelachtig toe en bovendien in met het karakter van dit mysterie zelf. Vat men het daarentegen qualitatief op, dan ligt er wel terdege een ^varriQtov in. Meestal en gewoonlijk komt de ncÓQwaig in de Schrift voor als eene absolute verharding, als de uiterste straf van het ongeloof. Maak het hart dezes volks vet, en maak hunne ooren zwaar, en sluit hunne oogen, opdat het niet zie met zijne oogen, noch met zijne ooren hoore, noch met zijn hart versta, noch zich bekeere en Hij het geneze" (Jes. 6 10). Was dus (Ze ncógaaLg in dezen absoluten zin over Israël uitgesproken dan was er niets meer aan te doen, dan was er voor Israël geen bekeering meer mogelijk. Doch nu verklaart Paulus daarentegen, dat deze ncÓQaaig voor Israël (voor het volk als zoodanig natuurlijk) maar ten deele bestaat, slechts relatief is, „Ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij, dat de verharding bij Israël 72iet haar gewoon, absoluut karakter draagt; en dat wel in zooverre, dat zij maar tijdelijk is. dat ze duurt cixQi-S ov tÓ nXriQwpbu tav sd'vav sioéX&ri.'" ZoO geeft het «Jtu (.iégovg ook reden, motief voor het volgende. Zoo komt het verband veel beter uit. Dat de meeste exegeten het zoo niet verklaren, komt hiervandaan, dat men tegenwoordig niet meer gelooft aan de perseverantia sanctoriim noch ook aan die der verworpenen, evenmin als Luther (Semi-Pelagiaansch). Zij kunnen dus geen absolute na^mig aannemen, omdat zij die niet kennen. :

.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's