Locus de Consummatione Saeculi - pagina 6
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). de Anthropologie en de Hamartologie
Creatio,
de „miseria et mors" en op de
de
met hare gevolgen
in
der gratia ligt de locus de Christo,
Wat nu de locus de Novissimis brengen de synthesis, de harmonie tusschen deze beide en daardoor
Salute en de Ecclesia.
moet de
lijn
is
realiseering
locus
van het
moet alzoo
in
blijkeU; hoe,
Gods decretum gestelde réXog. In dezen zoowel de lijn van de creatio mundi et
angelorum, als die van den mensch en de zonde met den dood als haar gevolg, en evenzoo die van den Christus als den Middelaar, van de verkorenen als electi en de ecclesia als nieuw organisme der menschheid, na overwinning van de tegenstelling, die tusschen de natura en gratia te
bestond,
zamen
in
uitloopen
één
harmonische eenheid samenvallen en
alle
op de gloria Dei conform zijn decreet. Eerst zóó
vindt de Dogmatiek in dezen locus haar eenheid en haar ruste.
Deze introductie dient om de plaats aan te geven, welke deze locus in Dogmatiek inneemt. De Dogmatiek toch mag niet ajjhoristiscli worden opgevat. Als ik een huis wil bouwen, beteekenen de steenen op zichzelf nog maar zeer weinig; op het plan van den bouw, op de gedachte, welke door de onderlinge verbinding der deelen moet gerealiseerd worden, komt het aan. Daarom is deze introductie van zeer veel belang, is ze noodzakelijk. Men moet er zich rekenschap van kunnen geven, hoe 't dogmatisch gebouw in elkaar zit. Nu zijn de aberraties, waartoe men hierbij gekomen is, van velerlei aard. Doch daartoe bestond noodzakelijkheid. Zoo was er allereerst altoos neiging om de Dogmatiek^:)Mosop/i?'sc/j te gaan behandelen. Immers de Dogmatiek houdt zich met tal van kwesties bezig, die ook door de philosophen als Socrates zijn behandeld. Vandaar de vermenging tusschen Dogmatiek en Philoe. a. sophie vandaar ook, dat al te dikwijls de methode van behandeling der Dogmatiek philosophisch werd. Men zette zich dan als philosoof, om een of ander probleem op te lossen en raadpleegde daarbij dan ook als bron de Heilige Schrift. In het I.
de
;
dezen locus voor. En geen wonder. „God, deugd, onster„Over deze onderwerpen handelt immers ook de locus de Novissimis", zoo dacht men. Het is dan ook opmerkelijk, dat zelfs goede Gereformeerden deze fout hebben begaan. Als b. v. een theoloog als Turretijn aan dezen Locus is toegekomen, begint hij met de vraag, an sit resurrectie animae; terwijl toch de kwestie bijzonder deed zich dit
felijkheid"
over
de
—
bij
ziedaar het résumé van de philosophie der vorige eeuw.
der ziel niet hier thuishoort, maar waar „de homine" gehandeld wordt.
onsterfelijkheid
in de Anthropologie,
ter sprake
komt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's