GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 71

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

69 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Hebr.

12

:

23.

Hier worden genoemd de heilige dingen, waartoe de chrisn.l. tot het hemelsche Jeruzalem, en de duizenden enge-

tenen gekomen zijn len en TtccvrjyvQSi Kal Ttagovaia

maar

itQccrotóyirav sv

sv.M.XrjOÏa

dat

dfnai'wv zsTsXsi.co^svwv,

Zijn'

de

en deze worden genoemd

„die het téXog

Openb. 2

:

TEzsXsicofiévot d.

hunner geestelijke wording

Weer wordt een na&og

10.

ovqavoiq ccTtoysyQan^évav

zullen volhard hebben in dien

gestorven

afgestorvenen,

strijd,

ligt

i.

niet

ncci nvsvficcai,

lang

vóór

de

„volmaakt wordende",

als resultaat bezitten."

opgelegd,

maar voor wie

tot

den dood

de aré^pavog gereed. De terminus

ligt

dus in den dood.

Alzoo staat de overtuiging vast:

wordt

geen enkel bewijs gegeven voor de na den dood zou bestaan. tweede: een reeks plaatsen weerspreekt deze theorie en beperkt den

ten

eerste: positief

in de Schrift

theorie, dat er zulk een geestelijk proces ten

genadetijd tot het leven; ten derde:

een

reeks gelijkenissen laat het stellen van zulk een tuss chen-

staat niet toe.

Er

bovendien nog eene andere oorzaak,

is

waarom

deze theorie onhoud baar

In den tusschenstaat

is geen tijd daarom kan daar geen ontwikkeling bestaan, die immers een overgang is van toestand in toestand. Ten slotte: deze leer is voor den ernst van het leven hoogst gevaarlijk. Er staan hier twee opinies tegenover elkaar: óf, indien ge voor uw dood niet bekeerd zijt, dan loopt het mis voor eeuwig; óf, het komt er zoo net niet op aan, er is ook aan gene zijde des grafs nog wel kans op bekeering. De eerste theorie, de voorstelling van het a%9t tov d-avdzov stemt tot ernst, bezielt de is,

n.l.

deze:

dat de tusschenstaat tijdloos

is.

en

lauwheid en werelddienst uit de prediking en is oorzaak, dat velen in dit leven aan de wereld blijven hangen. Stel nu eens, dat beide voorstellingen dubieus waren, dan nog moest alleen de eerste voorstelling aan de gemeente Gods gebracht, omdat wij anders een misdaad begingen aan de gemeente, omdat wij haar anders verwoestten, bijaldien de tweede voorstelling eens onwaar bleek te zijn. VII. We komen dan nu tot deze vraag wat geschiedt er b ij den geheele

en

Evangelie-prediking;

de

genot, tot onverschilligheid,

andere

leidt

tot

neemt de kracht weg

:

dood met het lichaam en wat met de ziel?

We

1.

eerst

bij

vragen

niet:

wat

er

van de

ziel

en van het lichaam wordt; dat komt

de leer van de wederopstanding des vleesches en van het laatste oor-

deel ter sprake. Hier geldt het alleen de kwestie

Op deze beide vragen nu lijk

:

wat

er

bij

het sterven gebeurt?

geeft de Heiige Schrift ons geen wetenschappe-

antwoord, geen gedetailleerde, technisch nauwkeurige beschrijving. De Schrift

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's