Locus de Consummatione Saeculi - pagina 240
College-dictaat van een der studenten
238
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2. Doordien nu in de Heilige Sclirift zóó ondersclieiden van liet komen van den Christus sprake is, heeft het Rationalisme bij zijne exegese de verschillende beteekenissen van dat komen expresselijk verw^ard, ten einde zijn komen op de wolken weg te cijferen en het zóó voorgesteld, alsof Christus' komen op de wolken alleen bestond in dat mystieke komen en het regimentelijk
komen
des Heeren. Zulk een SpirUualisme bestond reeds in de eerste eeuwen der christelijke kerk. Daarom is de pai'ousle reeds opgenomen in de christelijke belijdenis van Nicéa, vormt ze een hoofdbestanddeel van de 12 Artikelen des geloofs. Zoo dikwijls dan ook de christelijke kerk is opgebloeid, werd steeds op deze parousie alle nadruk gelegd (Zie b. v. Art. 37 der Ned, Conf.). Zoa dikwijls evenwel het Rationalisme weer opkwam^ is altijd vv^eer het eerst aan de belijdenis der parousie getornd.
Zoo
in de 18«
eeuw; maar met name
is
dat ook in onze
eeint^
geschied. Dit
was een noodzakelijk uitvloeisel van de pantheistische ]jhilosophie, wijl die steeds hare kracht vindt in het proces, in het navxo: qsl. Zij erkent God alleen in zijne immanentie, niet in zijne transcendentie. Vandaar, dat zij, als zij zich verzoent met het christendom, de thesis moet opstellen, dat het christendom steeds zal voortgaan te werken op ieder gebied des levens en dat het einde zal zijn
doordringen
Jtet
der
standpunt neemt
religie
christelijke
in alle kosmiscJie verhoudingen.
Op dat
men dan nog
wel aan een komen van Christus, maar een extensief en intensief, in de derde eeuw, in de door bezig te komen. En dat proces van het
komen van Golgotha af, Hervorming enz. Hij is altijd komen van Christus heeft dan uit, als de christelijke gen zal hebben als het christendom alles onder zich telkens
religie alles doordron-
heeft, dan is Christus zuurdeeg in het meel het beeld van het komen van Jezus. Zoo wordt de parousie opgevat als het gestadige, altijd doorgaande proces, waarin Christus komt. Feitelijk leidt dit derhalve tot een loochenen van dit dogma van Christus' kerk. Deze is de opvatting der phantheistisclie philosophie en van een groot deel der ;
gekomen.
Daarom
is
het
Vermittlungstheologen. 3.
Zij
Van een anderen kant
is
dit
dogma aangevallen
n.l.
door de Chiliasten.
stellen eene dubbele parousie:
ten eerste: eene parousie om in het aardsche Jeruzalem over de Joden als uitwendig koning te heerschen gedurende duizend jaar; waarop dan de verschijning van den Antichrist volgt; ten tiveede: het
De parousie bewijslast
ware komen ten
zelve tasten zij
rusten
voor
die
gerichte.
dus eigenlijk niet aan. Op de Chiliasten dubbele komst.
En
blijft
de
daarin zullen zo nooit slagen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's