Locus de Consummatione Saeculi - pagina 146
College-dictaat van een der studenten
144
CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) Neen. zulk eene beschouwing mist
Het Evangelie moet macht zijn en dat wel
alle zedelijke diepte.
elk volk een element in het volksleven worden, een
bij
met
dien verstande dat ieder onder dat volk ernaar hoort, en dat iedereen voor de keuze wordt geplaatst, of hij vóór of tegen den Cliristus partij wil kiezen. Al is op Java in de 16^0 eeuw reeds het Evangelie gebracht, daarom zou ik toch
nu niet durven zeggen, dat thans alle missie daarheen onnoodig is^ omdat op Java het Evangelie reeds gepredikt is. Neen, dit woord des Heeren mag alleen worden verstaan in nationalen zin. De prediking van het Evangelie moet doordringen tot de diepste kern van het volk en het moet een tijd van gedijen, van er moet een strijd zijn ontstaan tusschen den geest vruchtdraging hebben van dat volk en den geest van den Christus, waarin ieder genoodzaakt werd eene bepaalde positie tegenover dat Evangelie aan te nemen. V. Moet naast dit signum van de praedicatio generalis ook ;
gesteld het signum van de conversie generalis Judaeorum? 1, Vooral ten gevolge van het optreden van mannen als Da Costa, Capadose, Schivarz en van den anderen kant door de Réreil-invloeden uit Engeland en ook
door inwerking van de eschatologisch-apocalyptische richting van Hoffmann die ten onzent een representant
vond
in Prof.
Gunning
—
is
c. s.,
het tegenwoordig
weer gewoonte geworden onder allerlei voi'men een zeker Chiliasme te prediken. Dit Chiliasme is evenwel door de christelijke Kerk in al hare formatiën ten allen tijde bestreden, zoowel door de Grieksche, als door de Roomsche, de Luthersche en de Gereformeerde kerk. Allen
derhalve,
Reeds
die
van geheel de
belijdenis
dit
deze
leer
christelyjke
weegt. Toch zou ons
mogen afhouden,
drijven,
komen daardoor
in verzet tegen de
Kerk. dit feit
daarom
niet
van de
belijdenis ervan
bijaldien het bleek, dat de Heilige Schrift zulk een Chiliasme
en ons dus de belijdenis ervan gebood. Alleen — men zou dan maar al deze richtingen doen, zoogenoemd in de Gereformeerde kerk mogen blijven, maar de kerk moeten dwingen om deze leer tot een stuk der Confessie te maken. Maar, wijl nu genoemde richtingen dit niet doen en daarleerde niet,
aan
gelijk
zelfs
niet
schijnen
te
denken,
maken
ze zich schuldig aan sectarisme,
blijven ze sectarisch.
Denken we ons eens terug in den toestand der Denk dien toestand hier in Amsterdam. Dan zou het
eerste christelijke kerk. zijn
een toestand, waarin
de kerk bijna geheel en uitsluitend zou bestaan uit bekeerde, Joodsche families. De apostelen waren allen Joden. Onder de diakenen mochten dus enkele proselieten zijn,
maar de geheele kerkeraad zou
bijna uitsluitend nit Joden
bestaan.
Zoo was het
feitelijk in
Jeruzalem. Paulus was ook uit de Hebreen. Profeten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 146](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's