GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 146

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

144

CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) Neen. zulk eene beschouwing mist

Het Evangelie moet macht zijn en dat wel

alle zedelijke diepte.

elk volk een element in het volksleven worden, een

bij

met

dien verstande dat ieder onder dat volk ernaar hoort, en dat iedereen voor de keuze wordt geplaatst, of hij vóór of tegen den Cliristus partij wil kiezen. Al is op Java in de 16^0 eeuw reeds het Evangelie gebracht, daarom zou ik toch

nu niet durven zeggen, dat thans alle missie daarheen onnoodig is^ omdat op Java het Evangelie reeds gepredikt is. Neen, dit woord des Heeren mag alleen worden verstaan in nationalen zin. De prediking van het Evangelie moet doordringen tot de diepste kern van het volk en het moet een tijd van gedijen, van er moet een strijd zijn ontstaan tusschen den geest vruchtdraging hebben van dat volk en den geest van den Christus, waarin ieder genoodzaakt werd eene bepaalde positie tegenover dat Evangelie aan te nemen. V. Moet naast dit signum van de praedicatio generalis ook ;

gesteld het signum van de conversie generalis Judaeorum? 1, Vooral ten gevolge van het optreden van mannen als Da Costa, Capadose, Schivarz en van den anderen kant door de Réreil-invloeden uit Engeland en ook

door inwerking van de eschatologisch-apocalyptische richting van Hoffmann die ten onzent een representant

vond

in Prof.

Gunning

is

c. s.,

het tegenwoordig

weer gewoonte geworden onder allerlei voi'men een zeker Chiliasme te prediken. Dit Chiliasme is evenwel door de christelijke Kerk in al hare formatiën ten allen tijde bestreden, zoowel door de Grieksche, als door de Roomsche, de Luthersche en de Gereformeerde kerk. Allen

derhalve,

Reeds

die

van geheel de

belijdenis

dit

deze

leer

christelyjke

weegt. Toch zou ons

mogen afhouden,

drijven,

komen daardoor

in verzet tegen de

Kerk. dit feit

daarom

niet

van de

belijdenis ervan

bijaldien het bleek, dat de Heilige Schrift zulk een Chiliasme

en ons dus de belijdenis ervan gebood. Alleen — men zou dan maar al deze richtingen doen, zoogenoemd in de Gereformeerde kerk mogen blijven, maar de kerk moeten dwingen om deze leer tot een stuk der Confessie te maken. Maar, wijl nu genoemde richtingen dit niet doen en daarleerde niet,

aan

gelijk

zelfs

niet

schijnen

te

denken,

maken

ze zich schuldig aan sectarisme,

blijven ze sectarisch.

Denken we ons eens terug in den toestand der Denk dien toestand hier in Amsterdam. Dan zou het

eerste christelijke kerk. zijn

een toestand, waarin

de kerk bijna geheel en uitsluitend zou bestaan uit bekeerde, Joodsche families. De apostelen waren allen Joden. Onder de diakenen mochten dus enkele proselieten zijn,

maar de geheele kerkeraad zou

bijna uitsluitend nit Joden

bestaan.

Zoo was het

feitelijk in

Jeruzalem. Paulus was ook uit de Hebreen. Profeten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's