Locus de Consummatione Saeculi - pagina 436
College-dictaat van een der studenten
104
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). uit de Gratia Communis op; critiek, hermeneutiek etc. kan den Bijbel leeren, maar wel van Aristoteles, Kant, etc. Ook instrumentum dus, waarmede het subject in den wetenschappelijken
komen eveneens
men het
niet
uit
te werk gaat, komt niet uit de Gratia Specialis, maar uit de Gratia Communis. IL Het tweede, waarop te wijzen is en wat nauwer aansluit aan de Belijdenis, is, dat de theologie dit principium van wetenschap, Gods AVoord, in de lucht hangt en er niets mee uitrichten kan, tenzij er eerst Gratia Communis onder ligt. Dit drukt de Belijdenis uit, als ze de kennisse Gods uit de
arbeid
natuur vooropstelt.
Communis was en dat er in het menschelijk was van een besef van God; dan zou, al kwamen er engelen den hemel met het prachtigste Evangelie, geen mensch het verstaan kun-
Stel
u
voor, dat er geen Gratia
leven niets over uit
nen.
Het zöu evenmin helpen,
als
wanneer men de tonenwereld
door dooven wilde laten hooren, de
fijne
den wilde doen beoordeelen, ja evenmin Evangelie aan de dieren verkondigde.
Het eenige
niet
is
recele
mogelijk
in de muziek teekeningen der schilders door blin-
als het
zou baten, wanneer
men
het
op godsdienstig terrein en in de theologische studie
actie te verrichten, tenzij
men
een inzicht in den natuurlijken
toestand van den mensch heeft. In de natuur zelf moet iets
zijn,
waarop we
kunnen, anders is er met Gratia Speciales niets uit te richten. Wel stellen somniige predikanten het voor, alsof door de wedergeboorte het semen rellgionis in den mensch komt. maar dit hangt Gods Woord in de lucht en is ijdel geklap. Hd is dan ook de groote verdienste van Calvijn, dat hij leerde, dat het semen religionis reeds in den zondaar aanwezig is en dat daaraan Gods Woord zich aansluit. III. Het derde punt, waardoor de theol. fac. met Gratia Communis in verband staat, is haar doei, h^^" rélog. Is 'de theologische faculteit een faculteit, die ten doel heeft zaliging van zondaren Antw. Niet absoluut; de zaliging van den zondaar is jjiet van de theol. fac. afhankelijk, want wanneer die metterdaad daarvan afhankelijk was, dan zou iemand, die van de moeielijkc quaesties van belijdenis, zooals die door de theol. fac. gekweekt wordt, geen kennis droeg, buiten de zaligheid gesloten zijn; dan zou ieder die sterft, voordat hij tot juistheid van bewustzijn is gekomen, niet zalig kunnen worden; dan zou een ieder, die, nadat hij tot bewustheid gekomen was, niet met geno€;g geestesgaven bekwaamd was om de christelijke belijdenis in al haar diepte te vatten, daardoor buiten de zaligstaan
'/
heid staan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's