E voto Dordraceno - pagina 393
ZONDAG hebben. Maar nu
dit
niet
XIV.
HOOFDSTUK
381
IV.
zoo was, nu de Middelaar niet een „mensch" heeft aangenomen, en van niemand onzer
maar „ware menschelijke natuur" een menschelijk
ik heeft geleend,
schelijke natuur
is
maar
Zone Gods in deze menopgetreden, nu kon er geen overgang van zonde zijn, omdat het ik niet overging, maar alleen overging onze menschelijke natuur. zelf als
Dit nu, dat het Ik van Jezus, waarmee Hij zei: „Ik, een mensch die u de waarheid gezegd heb", het Ik zelf van den Zone Gods was, dit maakte allen overgang en ontstaan van zonde onmogelijk.
En daarom moet
tevens als diep onwaardig alle meening en voorstelling
verworpen, als had Jezus wel kunnen zondigen, en als zou zonder dat zijn verzoeking niet werkelijk geweest zijn !
Tot het uiterste toe moeten zij weerstaan de dwalenden en de dwazen, die aan het bloote denkbeeld, dat de Zone Gods in zonde kon vallen, ook
maar een
Wie
plaats geven.
dat zeggen, ze hebben metterdaad den Zone
Gods
in
den Middelaar,
die voor ons verzocht wierd, geloochend.
VIERDE HOOFDSTUK. Want zoodanig een Hoogepriester betaamde
ons,
van de zondaren, en hooger dan de hemelen geworden. Hebr. 7 26. heilig,
onnoozel,
onbesmet,
afgescheiden
:
Over de tweede vraag van deze veelal
hierom, wijl der
Zondagafdeeling wordt zoo uitnemend gewicht. Reeds de verhouding waarin de Middelaar tot het onheilig wezen
heengeloopen, en toch
zonde
en
vleeschwording
tot ter
is
veertiende
ze van
onze schuld stond, alleen hier
in
verband met
zijn
sprake komt.
Beginnen we ter toelichting er van, met te onderzoeken, wanneer de Middelaar onze schuld heeft aangenomen. Pas in Gethsémané ? Eerst bij den doop ? Of wel reeds vroeger ? Nu zegt de Heidelbergsche Catechismus, dat „de Middelaar met zijne onschuld en volkomene heiligheid mijne zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt". Er wordt dus niet eerst bij
maar reeds bij de vleeschwording aan den Middelaar een verzoenende macht toegekend. Gekant tegen alle oppervlakkigheid neemt de opsteller er geen vrede het
kruis,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's