De verflauwing der grenzen - pagina 28
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
26
opgevangen en door zijn C mol en negende symphonie aan duizend en nogmaals duizend harten „eingetönt", en heeft na hem
Wagner
de grens tusschen de wereld
zelts
fl^^r/wz^w
der gedachte opzettelijk verbroken 105). Zekere neigen er warren.
Ja
zou vinden,
millioenen.
stilisten ten
onzent
meer toe, om den inktpot met het palet te verer vormt zich reeds een kring, die ook de grens
taal en taal liefst
tusschen ideaal
al
en de wereld
van
ze
als
de
zag uitgewischt, en die de wereld bevolkt was met veertienhonderd
Noorder-
tot
de Zuiderpool, niet anders
sprekend dan het ééne heilige Volapük.
Doch
M. H.
srenoeo- reeds
— Van
de theorie die den mensch
van den Chimpanzee laat afstammen, zweeg
thema
dit
ik
met opzet;
vergeef mij het woord, te afgezaagd.
is,
ontga het
uw
reeds van
den orang-oetang
aandacht
niet,
Alleen
hoe de N. R. Coiumnt onlangs uit
de Diergaarde meldde, dat
maar overleden was 106); en let er ook op hoe het woordenboek der apentaal nu reeds vier woorden telt, behoorlijk in een phonograaf opgevangen, als om Max Muller te ontwapenen, die nog steeds juist in de menschelijke taal de grenslijn tusschen mensch en niet
hij
dier
doodgegaan,
getrokken zag
schier banaal
niet
107).
neen,
gestorven,
Maar, gelijk gezegd,
geworden theorie spreek
en of de steen
valt,
deze
ik niet verder. Eigenlijk
toch bedoelt men, dat alles verwant en is,
over
alle levensuiting
één
het water klettert, de leeuwerik klap-
mensch denkt, dicht en in het gebed neerknielt ro8), het moet alles één zijn; altemaal gevoèlsprikkeling en spontane levensuiting van den onbekenden absoluten Geest. Maar wel vraag ik nog een oogenblik uwe aandacht voor het stuk der Religie, want hier natuurlijk bestond voor de verflauwing der grenzen de sterkste prikkel. Onze Christelijke religie toch trok een nieuwe en zeer diepe grenswiekt en
lijn,
zijn
morgenlied zingt,
of de
die tusschen het profane en het heilige gebied, en juist daar
ging de geest van secularisatie, schier hoonend en smadend, tegen in,
Aan Theologie
als
een eigen wetenschap kon geen plaats
meer worden ingeruimd; voor haar metaphysisch deel was identisch met de Philosophie; en voorts ging ze op in
ze
letterkundige,
geschiedkundige en ethnologische studiën 109).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's