GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 514

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 514

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIV5. HOOFDSTUK

ZOND.

516

geen zin hebbeu, dat nog

II.

den mensch gezegd werd, dat

tot

Doch zoo

kunnen?

hel niet.

is

God schiep den mensch op zulk een kan aan den drang van van

waar

iets

om

vrijheid,

om Hem

stellen of te verzinnen.

eert

de ander die eere op

maar dat ^ tens

maar dat

om

iets te

khm-

hij

Twee wegen

is.

;

anders in zijn plaats eeren.

den levenden God

terwijl de één

eert,

hem

dus open. Krach-

bewust creatuur, moet de mensch

eeren, stuur en richting

iets

boven zich anders

als iets

zelf,

's

zijn.

menschen

moet ontvangen, en dat alzoo God

Gij zult

brengt

god noemt of niet noemt,. staan

kan voor hem zoowel God

den mensch gezegd worde:

tot

iets

nu volgt met noodzakelijkheid, dat de aandrift van

hieruit

wezen,

God of

zijn

:

anders over, dat

iets

als

iets

te

:

geen geval Gods

bestaan

zijn

eeren,

En

in

God op

als

kan maar eenerlei doen honig puren maar

bij

maar

iets,

Hem

aanbidding van

macht

het daarbij in zijn

liet

voorbij te gaan, en iets anders in zijn plaats te

De

de mensch kan tweeërlei doen ieder

zich te gevoelen als in de

opkan; maar God

tegen

wel niet ontkomen

wijs. dat hij

om

zijn natuur,

niet

hij

uit dit besef tot de

men, of wel

Een

zoo doe»

hij

moest. Hij zou het vanzelf doen. Hij zou immers niet anders

als

God

eeren, en niet

iets-

anders in zijn plaats.

vroom

is

niets

en-

anders «dan het algemeen besef, dat wij als eindige wezens

af-

hangen van is

de

juist

gevoel geeft dus niets.

oneindigs.

iets

niet,

'^

in

dan

afgoderij.

En hetgeen aan

beheerschende vraag,

alles

eenigen waarachtigen God dit

is er

geen

Religie

is

richt.

religie,

niets

en

/

het

Doet het

:

met het Eeuwige Wezen,

ziedaar

Godsdienst

niets is

dit,

dan

is

er religie.

ziel

dan verval

wat het woord

Verbinding.

religie

aanduidt.

Ook

deswege kan men evenzoo zeggen

dit

woord nooit met een kleine

r

en ga

ik

g,

en

had. Schrijf ik toch „gods-

ik vanzelf in de dwaling, alsof

is,

:

des menschen. Zielsgemeenschap

met een verbindingsteeken geschreven

soort „godsdienst"

Doet het

altoos zich uitend

dan vervulling van het eerste Gebod. Het ware

daarom zoo wenschelijk, dat men dienst"

het zich al dan niet op den

Werking van den band tusschen God

dienst heeft gelijke strekking, en

altoos

gevoel waarde verleent,,

bewuste creatuur. Letterlijk beduidt het niets dan

God en de

dat

ieder

dan de vervulling van het eerste Gebod.

T. w. verbinding tusschen

Gods

of

dit

maar zonde, en zonde

Religie is een woord, dat beteekent .

Dat heeft

mensch,

Godsdienstig

,

ook de afgoderij een

spreken van den godsdienst der Moabieten,.

der Babyloniërs, der Egyptenaren, terwijl toch al deze volken nooit wezen" lijk

godsdienst gehad hebben. Zelfs

hij

die

aan geen god

gelooft, spreekt

dan toch van „godsdienstig gevoel." Men bazelt van „de geschiedenis der

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 514

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's