E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 158
Derde deel
160
ZOND.
XXIX. HOOFDSTUK
V.
lichaam niets in het andere overgaan, dan langs den gewonen weg, dien
God
in de schepping daarvoor gesteld heeft. Ja zelfs
eter
zijn
< niet
zijn
medemensch slacht en lichaam, maar alleen
zijn vleesch
waar de menschen-
braadt en
toch
eet, eet hij
de stof, waaruit dit lichaam tijdelijk be-
stond.
Doch ook hiermee
de hoofdfout nog niet aangewezen, waarvan ge-
is
heel deze gedrochtelij ke voorstelling uitgaat, en die hierin
Christus ons in het heilig
lichaam en
zijn verbroken
onze
het
breekt
is,
brood,
eer
zijn
hij
gelegen, dat
Immers zoowel het symduidelijkste. De Heere
dit ten
het zijn jongeren toereikt, en giet den wijn in
jongeren dien drinken. En als
jongeren toereikt, zegt
wordt
hij
vergeving
der
hij
dan brood en wijn
uitdrukkelijk, dat dit brood zijn lichaam
zonde.
Avondmaal dat verbroken en
heilig
loren
tot
en
;
maal
dit
verheerlijkte
aardsche
is
licht
bij
ver-
het heilig Avond-
maar
zelfs het
gebrekkige van dit
Het verheerlijkte lichaam des Heeren maakt op glorie, gelijk
Damascus en Johannes op Pathmos. Die aanblik nu
bij
het
bij
op het verheerlijkt lichaam des Heeren. In het
ons geen anderen indruk dan van majesteit en zag
datver-
worden
vergoten zijn uit het oog
niet enkel het lijden,
overv/onnen.
is,
Geen oogenblik mag dus
nu wordt het metterdaad, zoodra men
zielsoog
zijn
maar
een spijs en drank voor
dat voor velen verbroken wordt, en dat die wijn zijn bloed
goten
<
te cijferen.
woorden der inzetting bewijzen
den beker, eer zijn
weg
is
niet zijn verheerlijkt lichaam,
zijn vergoten bloed tot
ziele biedt. Dit feit is niet
bool als de
aan
Avondmaal
Paulus
is
hem
een gansch
andere dan dien de aanschouwing van het kruis van Golgotha wekt. Ge-
meenschap
met den
met den gekruisten Christus
verheerlijkten Christus,
maar
Een onderscheid, waarop Jezus uitdrukkelijk, juist
dat
niet
hij
bij
leidt
wel tot gemeenschap óók
in zichzelve is ze iets anders.
zelf wijst, door het zijn jongeren zoo
de instelling van het heilig Avondmaal,
te
zeggen
meer met hen van deze vrucht des wijnstoks drinken
dien
totdat
hij
nieuwe
drinken
nieuw zou is
zou,
drinken in het Koninkrijk zijns Vaders. Dit
een drinken in den staat der heerlijkheid, en van dat
nieuwe drinken in het Koninkrijk zijns Vaders wordt het drinken van den
wyn aan het heilig Avondmaal juist onderscheiden. Op dit nunt mag dus geen oogenblik de minste verwarring
vergoten
Het verbroken lichaam
maar door de zijn
is
is;
verheerlijking wierd juist de vernedering van het verbroken
des lichaams overwonnen en te niet gedaan. Moet hier nu het lichaam
genomen worden, gelijk èn de symboèn de inzettingswoorden van het heilig Avondmaal dit eischen, dan
des Heeren in zijn verbroken staat liek
toegelaten.
wel hetzelfde lichaam, dat thans verheerlijkt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's