GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 358

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 358

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

346

HOOFDSTUK

XIII,

II.

Hieruit ontstaat nu echter de vraag: Is deze tegenstelling, is deze grens zóó bedoeld, dat tegelijk alle verband is afgesneden ? En dan antwoordt Israël, dan belijdt de Christenheid: Neen, niet alle verband ontbreekt.

mensch

Integendeel, de

is

naar den beelde Gods geschapen.

De zonde

is

het omgekeerde van de heiligheid en vervolgt in het negatieve de trekken

van haar beeld. lichaam

is

In

op onze

den ziel

tijd

Ook ons

klopt de polsslag der eeuwigheid.

aangelegd en er organisch mee verknocht.

Hiervoor echter had de Christenheid, die Rome's aiouden invloed ondergaan had (we bedoelen het heidensche Rome) geen genoegzaam oog. In het

en

Rome was de

heidensche uit

elkaar genomen,

En

maar

scherpe

niet

rechtsontwikkeling

genoeg ineengezet

en

wel gelet

ontleed

op

het

was onder dezen invloed, dat in het Theïsme, waarmee onze vaderen bij hun komst in Europa kennis maakten, metterdaad een leemte viel aan te wijzen. Er was in dit Christendom iets te werktuiglijks, iets te uitwendigs. Soms stond er wel mystieke innigheid naast, maar ze drong er niet in. De belijdenis zelve, die men aan deze volkeren bracht, was te dualistisch. verband.

het

nu verklaart zich de Reformatie. niets anders geweest dan een protest der Germaansche volkeren tegen deze miskenning van het verband, dat de Heilige Schrift ook bij het trekken van de diepste grenzen, altoos erkend en aangewezen had. De mystiek, die onder Rome naast de kerkUit deze omstandigheid

De

Reformatie toch

is in

den grond

is door de Hervorming weer in de belijdenis ingedragen. Luther zelf droeg ze van het gemoed over in de conscientie, en Calvijn veel meer nog dan hij uit de conscientie in de belijdenis van den Christus.

practijk stond en veelszins pantheïstisch,

Inzooverre

was dus de Reformatie een groote

tegenstelling tusschen

God

schrede

en het schepsel, tusschen

tusschen zonde en heiligheid, tusschen den Verlosser tusschen

ziel

en

zelfs verscherpt

vooruit.

De

en eeuwigheid,

tijd

en

de

verlosten,

lichaam en zooveel meer bleef gehandhaafd en wierd

maar de band,

die beide verbond wierd

nogmaals bloot-

gelegd, en eindelijk door de mystieke unie van Christus en zijn geloovigen

met klare bewustheid nedergelegd in de belijdenis. En toch, zuiver was ook de Reformatie nog niet. De Hervorming is uit de Germaansche volken opgekomen, die van huis uit, gelijk we zagen. Pantheïstische philosofen waren. Vandaar, dat ge in de dagen der Hervorming zeer duidelijk tweeërlei beginsel ziet werken: ten eerste het beginsel der Schrift bij de geloovigen, om den band weer bloot te leggen, die het creatuurlijke met den Schepper verbindt; maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 358

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's