E voto Dordraceno - pagina 358
ZONDAG
346
HOOFDSTUK
XIII,
II.
Hieruit ontstaat nu echter de vraag: Is deze tegenstelling, is deze grens zóó bedoeld, dat tegelijk alle verband is afgesneden ? En dan antwoordt Israël, dan belijdt de Christenheid: Neen, niet alle verband ontbreekt.
mensch
Integendeel, de
is
naar den beelde Gods geschapen.
De zonde
is
het omgekeerde van de heiligheid en vervolgt in het negatieve de trekken
van haar beeld. lichaam
is
In
op onze
den ziel
tijd
Ook ons
klopt de polsslag der eeuwigheid.
aangelegd en er organisch mee verknocht.
Hiervoor echter had de Christenheid, die Rome's aiouden invloed ondergaan had (we bedoelen het heidensche Rome) geen genoegzaam oog. In het
en
Rome was de
heidensche uit
elkaar genomen,
En
maar
scherpe
niet
rechtsontwikkeling
genoeg ineengezet
en
wel gelet
ontleed
op
het
was onder dezen invloed, dat in het Theïsme, waarmee onze vaderen bij hun komst in Europa kennis maakten, metterdaad een leemte viel aan te wijzen. Er was in dit Christendom iets te werktuiglijks, iets te uitwendigs. Soms stond er wel mystieke innigheid naast, maar ze drong er niet in. De belijdenis zelve, die men aan deze volkeren bracht, was te dualistisch. verband.
het
nu verklaart zich de Reformatie. niets anders geweest dan een protest der Germaansche volkeren tegen deze miskenning van het verband, dat de Heilige Schrift ook bij het trekken van de diepste grenzen, altoos erkend en aangewezen had. De mystiek, die onder Rome naast de kerkUit deze omstandigheid
De
Reformatie toch
is in
den grond
is door de Hervorming weer in de belijdenis ingedragen. Luther zelf droeg ze van het gemoed over in de conscientie, en Calvijn veel meer nog dan hij uit de conscientie in de belijdenis van den Christus.
practijk stond en veelszins pantheïstisch,
Inzooverre
was dus de Reformatie een groote
tegenstelling tusschen
God
schrede
en het schepsel, tusschen
tusschen zonde en heiligheid, tusschen den Verlosser tusschen
ziel
en
zelfs verscherpt
vooruit.
De
en eeuwigheid,
tijd
en
de
verlosten,
lichaam en zooveel meer bleef gehandhaafd en wierd
maar de band,
die beide verbond wierd
nogmaals bloot-
gelegd, en eindelijk door de mystieke unie van Christus en zijn geloovigen
met klare bewustheid nedergelegd in de belijdenis. En toch, zuiver was ook de Reformatie nog niet. De Hervorming is uit de Germaansche volken opgekomen, die van huis uit, gelijk we zagen. Pantheïstische philosofen waren. Vandaar, dat ge in de dagen der Hervorming zeer duidelijk tweeërlei beginsel ziet werken: ten eerste het beginsel der Schrift bij de geloovigen, om den band weer bloot te leggen, die het creatuurlijke met den Schepper verbindt; maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's