GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 129

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

getreden

macht der kerk, reeds na

de

dit persoonlijk geloof zelf

toen

in

drie jaren zag hij in, dat

een steunpunt noodig had, en dit greep Luther

,

Woord sprak God. In dat Woord spraken de autoriteit. En zoo werd wel het persoonlijk geloof

Woord. In dat

het

krachten der Goddelijke niet opzij gezet,

was en

131

I.

den waan, dat het persoonlijk geloof genoegzaam steunpunt

in

tegenover

bood

XXIX. HOOFDSTUK

zijn

maar toch nader omschreven

als

een geloof, dat gebonden

inhoud ontleende aan dat Woord. In verband hiermede nu

Luther toen ook het Sacrament niet uit het geloof, maar uit dat Woord af te leiden. Het Woord is hem nu eigenlijk het één en al. By Het kan gemist dat Woord komt het Sacrament slechts als zegel bij. worden; maar goed gebruikt heeft het de uitwerking, dat het geloof aan het Woord vaster in ons sta. Het Sacrament brengt eigenlijk hetzelfde als het Woord, en kan alleen uit het Woord begrepen worden, maar het geeft dit Woord in een teeken in plaats van in letters, en bewerkt ons zocht

5

alzoo op een andere wijze.

Het springt

in

naderen, en ware

het oog, dat Luther op die wijs bezig was, Zwingli te

up die

hij

van het Sacrament zou

zijn

lijn

voortgegaan, noodwendig

uitgekomen. Vooral

Sacrament maar het Testament het eigenlijke

zijn zeggen, dat niet het

ontdekte voor velen het

waaraan men blootstond. Een gevaar, dat Luther

gevaar,

toen

inzag,

is,

de Zwickauerprofeten,

op

dat

vernietiging

bij

eindelijk zelf

thema voortbordurende, het

Sacrament steeds geringer gingen schatten en de conscientie des volks door

hem van

omstreeks

het Sacrament wierd losgemaakt. Dit nu bracht er Luther

1524

Avondmaal

om

toe,

nogmaals

te wijzigen, en,

Aquino en Hugo van

St.

met

zijn

zienswyze

omtrent

kleine wijziging, eigenlijk op

Victor terug te gaan.

het heilig

Thomas van

In de eerste plaats legde

Luther van nu af nadruk op de goddelijke instelling van het Sacrament.

Het was van Godswege ingesteld en bond ons

'

als zoodanig, onverschillig

of wij het begrepen en er trek naar gevoelden of niet. In de tweede plaats

het Sacrament nu niet meer aan het Woord,

maar plaatste het met het Woord op één lijn; als zijnde Woord en Sacrament de twee door God verordende genademiddelen. En in de hing

hij

naast het Woord, en bijna

hij voor Woord en Sacrament deze ééne hoofdgedachte Woord en Sacrament beide uitwendige middelen waren,

derde plaats zocht te

winnen,

die altoos

dat

voorop moesten gaan zou de inwendige genade volgen. Luther

leerde uit dien hoofde, dat als het

diking

Woord

gepredikt wordt, door die pre-

van het Woord de geheele Christus

En dat zoo nu ook

als het heilig

in de ziel

wordt ingepredikt.

Avondmaal bediend wordt, de geheele

Christus naar ziel en lichaam aan de geloovigen wordt uitgedeeld. Slechts

met

dit

merkelijk onderscheid, dat, terwijl

bij

de prediking van het

Woord

*

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's