E voto Dordraceno - pagina 378
ZONDAG
366
Meyboom, maar Duivel en
HOOFDSTUK
XIV.
I.
van de wereld, den eigen vleesch brengen u die gratie van den Zone Gods
uw
leering der ziel en bestrijding
stille
soms nader.
Daarom sprak de kerk dan ook
niet
van een leven des Heeren, maar
en toonde u op het voetspoor der heilige apostelen, hoe
van
zijn staten,
Hij,
was eerst daalde en arm wierd, om onzentwil, en daarop armoe weer opklom tot hemelsche glorie, om ons te verrijken met schat. Een dalen en een klimmen. Eerst naar de diepte, en dan uit die rijk
uit die
zijn
die diepte de hoogte in.
Gode
roof geacht heeft tigd",
— en daarna
„Die
in
de gestaltenisse Gods zijnde, het geen
evengelijk te zijn,
„heeft
Hem God
maar
heeft zich zelven vernie-
uitermate zeer verhoogd". „Zie dan
op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus Christus,
Hem
voor de vreugde, die
die
voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en
de schande veracht, en is nu gezeten aan de rechterhand des troons van God". Nu dit: ,,Hij is opgevaren, wat is het, dan dat Hij ook eerst neder-
gedaald
is
de nederste deelen der aarde? Die nedergedaald
in
zelfde ook die opgevaren
is
is,
is
de-
verre boven alle hemelen, opdat Hij alle dingen
vervullen zou." Gij ziet dus wel, de kerk heeft deze voorstelling van de
twee staten
onze leeraars
Zij,
om
beslist in voor, erlei
verzonnen, maar ze
niet
overgenomen.
beweging
in
den Christus scherp en duidelijk tusschen twee-
bij
verschijning te onderscheiden.
zijn
de heerlijkheid afdaalt
van de heilige apostelen wat Immanuel raakt, gaan er ons
letterlijk
in alles
tot in
Eerst,
diepte des doods weer opklimt tot de glorie des levens
Dat men
dit
dat Hij
de diepte des doods, en dan, dat Hij
nu Staat genoemd
heeft,
is
uit
uit die
!
een onberispelijk en met opzet
aldus gekozen woord, mits ge slechts wel toeziet, dat ge het niet verwart
noch verwisselt met toestand. Duid ik toch slechts aan, dat de Immanuel eerst in zekeren toestand van vernedering heeft verkeerd, en daarna gekomen is tot zekeren toestand van vreugde en heerlijkheid, dan is daarmee de klip van het „leven van Jezus" nog volstrekt niet gemeden. 'Immers, ook Strauss en ook
van
ellende,
en daarna
in
Renan teekenen ons Jezus toestand van verlossing,
en
eerst in toestand
we komen den
cirkel niet uit.
Maar van dat iets geleerd. Zij
deelen in twee toestanden heeft de kerk dan ook nooit
sprak van twee staten. En
al zijn wij
thans aan
woord het nog
dit
minder gewoon, dan onze vaderen in vroeger eeuwen, toch is zeer wel duidelijk te maken, wat hiermee bedoeld wordt. Iemands staaf duidt aan de positie, die hem van rechtswege door zijn souverein is toegekend. In onzen burgerstaat is de positie van een man een andere dan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's