E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 530
Derde deel
^
XXXTVb. hoofdstuk
ZOND.
532
Christenen toch veiliger, zoo
men
zich
van
IV.
zulke gelijkvormigheid aan.
al
het zondige lotspel onthield.
vormt door „de zwarte kunst" den
Alle toovenarij en waarzeggerij dit
geheimzinnig gebied van Avontuur, en het rechtstreeks;
gebied
van den dienst der Duivelen. Beide, zoo de toovenari>
gang tusschen
^
satanische
over-
als de waarzeggerij,
ontleenen haar oorsprong aan de neiging in het men-
schelijk hart, die in onzen zondigen toestand haar rechte bevrediging alleen
kan vinden
'
in
het iconder en in de profetie. Gelijk toch het wonder ons-
toont dat er een macht Gods
is,
die
band redden kan, zoo poogt ook
ons uit de klem van het natuurver-
alle toovenarij
door een vreemde macht
bevrijdend ten onzen bate te werken tegenover de macht van regelmaat
en natuurverband. En lange n
om
gelijk de xwofetie bevrediging
schenkt aan ons ver-
den sluier der geheimzinnige toekomst voor ons weg
te schui-
ven, zoo poogde ook alle waarzeggerij achter dat mysteneuse gordijn heen
Het is dus volkomen begrijpelijk, dat allerwegen in de heidenwaar noch de wonderheden des Heeren gekend noch zijn profe-
gluren.
te
wereld, ^
tieën gezien waren, de
dem
macht der
vond. Bij al de volken,
toovenarij en
waarmee
Israël in
der waarzeggerij een bo-
aanraking
kwam,
bloeiden bei-
d e dan ook. De slangen en doodenbezweerders, de guichelaars en en die
op-
vogelgeschrei acht gaven, worden telkens aan Israël als een afschrikwek-
/
kend voorbeeld voor de
doen
gesteld.
behoefte
zien,
van
Langs dien weg mocht
zijn hart niet zoeken.
en de Heere zou voor Israël
Israël de bevrediging
God zou het
zijn profeten
Maar nog schuldiger werd natuurlijk het karakter dat deze
^
zeggerij ,
zijn wonderen-
verwekken. tooverij en
aannam toen eenmaal Gods Woord was uitgegaan en
zijn
waar-
won-
deren en profetieën het gemeengoed der Christenen waren geworden. die
ure af
nam
ze een bepaald demonisch karakter aan, en
werd
Van
alle ge-
hoor geven aan toovenarij en waarzeggerij een zich stellen in dienst van
den Booze. De apostelen aarzelen dan ook
niet, al
wat met de Heiden-
sche mysteriën saamhing te kenschetsen als „een drinken van den beker
en een eten van de niet.
tafel der duivelen".
Een macht van Avontuur bestond
Buiten God was er geen andere macht, waarvan een geheimzinnige
werking kon uitgaan dan de macht van den Duivel. En waar nu reeds eer hel Kruis de wereld inging, alle afgoderij en alle machtsontwikkeling in de wereld in die
mate een demonisch karakter had gedragen, dat Jezus
Satan den Overste der ivereld noemde, was het niet zoo vreemd, dat /
door exorcismus Booze,
nam
bij
alle
Heidensche besmetting,
den Doop zocht
uit te
als
men
een besmetting van den
bannen. Maar nog veel boozer karakter
het weer verlevendigen van deze Heidensche traditiën en misbruiken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's