De verflauwing der grenzen - pagina 8
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
;
van den priester en het koord van den asceet die
we
vrij
sterk zelfs klaagt
doorleven, bespeurt
thans
malsch oordeel daalt
;
hij
niets
over achteruitgang
„dat
luidt,
hij
3).
In
de periode,
van vooruitgang en
;
zijn
lang niet
de moderne beschaving
worden"
4).
Maar
hoe schamper
toch,
meer
al
steeds dunner, gestadig zwakker, al middelmatiger
is
ge-
ook het Liberalisme
hij
hij voor den Christus bewaard. voor den Christus van het dogma, om, gelijk Strauss en Renan, aan den Christus van de Bergrede zijn hulde te bieden; want juist die Bergrede stuit hém het meest tegen de borst. Immers toen het „zalig zijn de armen", het
gispt en hekelt, zijn haat heeft
En
dat
enkel
niet
„zalig zijn
de zachtmoedigen", het „zalig
zijn
ze die treuren",
langs het strand van Genesareth's meer weerklonk, brak, zoo
ge Nietzsche gelooven wilt, in dat wilde roepen „der Sklavenaufstand der Moral" los, en gaf deze Rabbi van Nazareth slechts lucht aan „de opgekropte wraakzucht", die de Joden, te midden van hun onmacht, bewoog, om ^,mit den Zahnen des abgründlichsten Hasses", al wat geweldig en hoog op aarde was, onder
Tegenover het
den voet te halen
5).
wereld wegneemt,
stelt
Lam
dat de zonde der
Nietzsche dan ook zijn dier-symbolen;
symbolen van roofdieren, uitroepend: „Wohlan, du solltest meine Thiere sehen, meinen Adler vmd meine Schlangd' 6); om straks het symbool van het lam, onfijn, in dezer voege door de grooten der aarde te laten bespotten: „Wir sind Ihnen nicht so gram, Ihr, gute Lammer; wir lieben sie sogar; denn nichts wel erkent geheerscht, zijn
ist
schmeckhafter als ein zartes
Lamm"
7).
En
dat de Christus bijna twee duizend jaren heeft
hij
maar om, met demonische
macht te belachen
in het
satire, het verval
beeld van een Christus,
die,
van
door
de menschen verlaten, naar de grazige weide gevlucht is, en nu, door een kudde tamme koeien omringd, zijn spreuk uit-
„Zoo
loeit:
kunt
gij
in
gij
niet
bekeert en wordt als
Desniettemin ;
heeft alleen
in
alles
8).
ook deze hater van den Christus zijn maar de Messias, waarop hij hoopt,
de Ajifichri^t ; een soort Ueèermensck, gelijk
die
deze koeien,
het Koninkrijk der hemelen niet ingaan"
Messias-ideaal is
u
het tegenbeeld van den Christus
hem noemt, zal zijn. „Und
hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's