GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In de schaduwe des doods - pagina 156

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de schaduwe des doods - pagina 156

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET LIJDEN EN DE MAN VAN SMAKTE.

136

En

we nu

«dien

tus is",

niet

meer kennen naar het vleesch." dit crucifix overal werd

men nu merkte, hoe

toen

opgehangen

;

niet

het minst in kroegen en gelagplaatsen, gebrast werd, ontwaarde

waar gevloekt, gescholden en men maar al te zeer, hoe dit hulpmiddel was geworden, dat

crucifix een los

soort magisch

was gemaakt van

zijn

geestelijken achtergrond.

Zin en neiging om het geestelijk karakter onzer Chrisreligie hoog te houden, heeft toen deswege onder ons tot algeheele afschaffing van het crucifix geleid. Ook onze kranken en stervenden moesten niet met het zinlijk oog op een kruis van ebbenhout, maar met het geestelijk oog op den Christus in het hemelsch Heiligdom staren en het middel om telkens weer tot dien Christus in de hemelen op te leiden, was niet het crucifix, maar het Woord. telijke

;

Slechts

op

zijn

zij

men nu maar tegen één zeer ernstig gevaar men niet laatdunkend op den Roomsche

hoede, dat

om

en inmiddels zelf het, ja, zonzijn crucifix neerzie, der crucifix, maar ook zonder Heiland doe. En toch daartoe is het, helaas, in tal van zich noemende Protestantsche gezinnen gekomen, dat men hinder van een crucifix zou hebben, maar er geen hinder hoegenaamd van heeft, als een lang ziekbed verloopt en soms in een sterfbed afloopt, zonder dat de Chi'istus zelf in zijn

Middelaaisliefde gekend

Dan van

is

den

is.

eerst het crucifix verwijderd, en daarna de ziel Christus vervreemd, en verstaat men het niet

meer, dat menig minnaar van een crucifix, u, die den Heiland zelfs op uw krankbed kondt verloochenen, voor zal gaan in het Koninkrijk der hemelen. Nooit hebben onze vaderen zich tegen de Koomsche gebruiken gekant, enkel om die gebruiken uit de- wereld te helpen. Hun doel was altijd om voor het lagere en bedenkelijke gebruik dat was ingeslopen, iets hooger geesEn gij ook. gij zijt ontelijks in de plaats te stellen.

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's

In de schaduwe des doods - pagina 156

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's