Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 206
Deel een. Inleidend deel
198
Afd.
logia",
Hfst.
III.
antwoordt
hij
2.
BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.
§ 76.
kort en bondig: „Nos tuemur sententiam
quod nempe Ethica revera
afïïrmativam
,
Theologia"
(p.
Een
253).
distincta a sacrosancta
sit
houdt op dezen
stelling die hij staande
grond: „Quia Theologia versatur circa
hominis afifectum
interioris
ad imaginem Dei penitus reformandum, atque adeo circa cultum Dei internum
hominum et
Ethica vero versatur circa mores externos in
;
societate
honestus
.
.
Subiectum Ethicae disciplinae
.
Subiectum
..
.
Theologiae
civili
probus
est vir
est vir pïus et religiosus"
(p. 253). De Ethica onder de Theologie te rekenen is hem een „iura divina a humanis non distinguere " (p. 254). Toch ontkent hij
daarom
dat
niet,
tusschen deze Theologische vrucht en deze
er
Ethische werking zeker verband bestaat, maar
is
van
aanvullenden aard. „ Est inter Ethicas et Theologicas virtutes
dis-
tinctio
graduum
ut
ita
,
plinam Theologicam
virtutibus Ethicis, id per disci-
compleatur"
et
consummatio
„virtus Theologica lis."
quod deest
addatur
Week Keckermann door dit betwisten van
de Theologie geheel van de Gereformeerde zijn stelling
254), zoodat de
(p.
complementum
et
verband
dit
est virtutis
mora-
het Ethisch gebied aan
sprak
af, toch
lijn
omgekeerd zeer sterk het Gereformeerd
besef,
in
om ook
het menschelijk leven, dat buiten het rijk der genade lag als door ,
God
beheerscht en tot Gods eere geschapen, te beschouwen. Zalig-
makende vrucht zoo
is
was de plaats,
Feitelijk
slechts de consequentie
door hem besproken nu
tusschen
beide
ratio en fides
van de verhouding waarin ,
gebruik der houdt.
„
Nee
ratio
Het
ratio
dat
kan liggen
alle
agat,
hominis
verschil ligt
z.
i.
spreken
,
nee Deo fide
hij
Theologie en
Praecognita Philosophiae, caput IV en V.
in
de
van het
wortel
ook
zelfs
fides
is,
i.
de
en zonder het
de res divinae, op-
in ,
quin prius in ratio-
placere potest, quin simul
inbuta et sanctifkata " (Vol.
elders, en wel
verschil
de tegenstelling tusschen
Spiritus Sanctus fidem operatur
nem humanam placeat
in zijn
nooit
maar ook
een onderwerp tamelijk uitvoerig
;
overmits de ratio een gave Gods
,
,
aan de Ethica aanwees dan ook
die hij
Keckermann,
stelt
niet
beter geweest dan Sardanapalus (p. 255).
Philosophie tot elkander plaatste
Hierbij
deugd zeer zeker
heeft de ethische
Gods oog
Scipio in
in
I
p. 46).
de principia omdat het ,
„principium Theologiae est revelatio seu testimonium Dei", terwijl het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's