Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 364
Deel een. Inleidend deel
Afd.
356
wahr
seij
,
Hfst. III. §
2.
112.
HARLESS.
dass die Christliche Religions-Satze den Ansprüchen,
d. h.
,
welche die menschliche Vernunft auf die Erkenntniss und der
Wahrheit macht, nichts Widerstreitendes enthalte".
greifliches
Zijn
poging eindelijk,
met de Kerk
buiten verband
breuk lijden en
senschaft te hebben afgehandeld
Homiletiek enz.
moest natuurlijk schip-
,
hij in
1823 volgde,
zulk een wijze de Religionsswis-
komt
daarna tot de Kirchen-
hij
haar theoretisch deel eerst bespreekt wat op
die in
,
die Gesellschaftigkeit
,
om
de theorie, die
bij
Na nu op
een schrede achteruit.
wissenschaft
bespreken
te
vergeleken
is,
Annahme
noch sonst Unbe-
,
,
en dan wat op het Element der Religion
ziet,
terwijl
evenzoo het practisch deel eerst de practica behandelt die
op
Gesellschaft,
de
hebben. Reeds lijk
bij
dan
diegene
die
op de Religion betrekking
dit laatste is het duidelijk
,
hoe deze vakken eigen-
ineenvloeien met de Practica der Religionswissenschaft
doordien de Polemiek hier haar plaats vindt. Nieuw kan het Kerkrecht en de Liturgiek plaatsen.
,
zoo
b. v.
hij hier alleen
Maar nóg vreemder
is
zijn
schema voor de theoretische vakken der Kirchenwissenschaft, waarin de Kerkhistorie niet ,,
der
Cultur
maar onderde
als afzonderlijk deel optreedt,
Kirchentheoretische Wissenschaften " wordt thuisge-
bracht.
Op was
dezen weg heeft dan ook niemand Danz gevolgd. Zijn systeem hybridisch
te
zin des
,
en kon daarom geen systeem
woords worden. Dit neemt intusschen
terecht gevoeld heeft
,
niet
in
den eigenlijken
weg, dat Danz zeer
hoe de Kerkhistorie dusver
in
de Theologie
nog geen organisch verband had gevonden hoe de dogmengeschiebij het dogma en niet bij de kerkhistorie hoort; en hoe de ;
denis
Kerk
als
een verschijning van eigen zelfstandigheid eischte dat de ,
Politica Ecclesiastica
naam van §
112.
en de Historia Ecclesia
Ecclesiologié
G.
Prof. G. C.
C.
is
dit
Adolph Harless
ProtestantiscJien
vak
stellig
verband traden. Zijn gelukkig gekozen.
Adolph Harless.
Theologische Encyclopaedie
gebillijkt
voor
in
Kirche ; een
kan worden,
gaf
in
1837
te
Nürnberg
uit
eene
tmd Methodologie vom Standpunkte der titel
die reeds als zoodanig moeilijk
daar Harless zeer bepaald het oog op de
Luthersche Kerk heeft, de Gereformeerde Kerk zoo goed
als negeert,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's