Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 171
Deel een. Inleidend deel
,,
Afd.
Hfst.
2.
HIERONYMUS ZANCHI.
§ 69.
III.
toonen, dat de methode, die Aristoteles volgt
geen andere
dan
is,
attinet, tametsi
prima fronte longe ordinem
videbit naturae
servatum misse"
bij
ligt
,
servavit Aristoteles tot
prius a
,
Mose
vaak tegenstrijdige
aan de beneveling der Philosophie, zoodat
ligt
Mozes nooit Mozes naar AristoGeven daarentegen de Philosophen (en hier
geschil altoos Aristoteles naar
teles te corrigeeren
qua Mozes ab
quis tarnen diligenter attendat,
Dat niettemin beide
(p. 222).
kwamen,
uitspraken
verhaal van de Schep-
alia esse videtur illa
si
quem
,
in zijn
den grond der zaak
„Ad methodum quoque quod
was.
qua Aristoteles usus est...
illa is
Mozes,
die welke
hem gevolgd
ping, reeds lang voor
in
,
163
zij.
,
het opmerkelijke van Zanchi's standpunt) ons een voorstelling,
met
die zich
die
van Mozes wel
laat rijmen,
hiervan dankbaar gebruik te maken.
losophorum etiam,
percipiatur
in natura et per
mus.
comperiatur, quod
libris
Veritas
se trahere,
ita
„Ac cum
a
quocumque
De
Spiritu Sancto est" (p. 224).
is
si
het onze plicht
quid in Phi-
Sacris litteris, et sensu
tanquam vocem divinam
illud
Philosophos loquentem
enim
dan
proinde
amplectendum esse doce-
,
dicatur (ut
Ambrosius docet) a
eerst schijnbaar teruggezette Philo-
sophie wordt dus nu op eens een soort vox divina. „Iniuriam
Deo,
En
eum
in
et
sophiam
ingratus est, quicumque
alsnu de daad
meron
cum
contemnit, bij
ea
woord voegende, gaat
het
schier de geheele Physica
Hoe
uiteenzetten.
samenhang
van
lofwaardig
de
veram
,
et
certam philo-
ut dixi, singulare Dei
sit,
hij
facit
donum."
in zijn
Hexaë-
en wel aan de hand van Aristoteles
ook
dus
toeleg
zijn
zij
om
,
den
met de overige wetenschappen
Theologie
vast te houden, en hoezeer hij terecht inzag, dat ook de overige
creaturae buiten den
en
in
mensch ons
verband met God
rechte
spoor
theologie,
en
te
Immers
niet.
dreigt juist
wetenschap onder
te gaan.
iets
omtrent
beschouwen in
zijn stelsel
dat
dit
rekenen met het
zweefde
hem
wordt
te leeren
Dat
alle
wetenschap
in
er tweeërlei wetenschap
licht der
hebben
vond Zanchi het
daardoor de Theologie
die met, de andere die buiten het licht der
wetenschappen nog
God
zijn, toch
de profane is
,
de ééne
openbaring rekent, en
openbaring daarom de overige
niet tot een onderdeel der
Theologie stempelt
wel voor den geest, maar wierd door den Heidelberg-
schen leeraar nog niet klaar doorzien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's