Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 63
Deel een. Inleidend deel
Afd.
de
fout,
Hfst.
2.
III.
Origenes.
§ 38.
55
dat ze niet aan de groote Iroxxi in de geschiedenis der
maar der Theologie ontleend was. Al wordt toch niet ontkend, dat ook de geschiedenis der Theologie op het verloop Wijsbegeerte
,
van dezen Encyclopaedischen arbeid sterken invloed oefende, toch mag nimmer vergeten, dat ook de Theologische Encyclopaedie een wijsgeerige
De poging om voor de
afzonderlijke periode in de
geheel mislukt
Middeneeuwen te onderscheiden
;
edoch een streven dat
;
is
dan ook
in
de dagen der Reformatie
in dezelfde lijn doorgaat.
men daarom wat na de Renaissance komt laten we in
wat achter de Renaissance periode saam
en dus ten
Theologische Encyclopaedie nog een
wordt afgebroken maar
niet
,
en eerst waar de Renaissance opkomt vertoont zich
;
een nieuw streven
dan ook
is
gang der Wijsbegeerte volgt en met haar lotgemeen
principale den is.
en niet een theologische wetenschap
,
ligt
vatte
Al
in éénzelfde
ééne periode
doorloopen tot op de Nieuwere Wijsbegeerte; terwijl haar tegen-
woordige ontwikkeling
kan
zooverre
het
derde periode hierbij komt. Slechts
als
betrekkelijk
der
recht
vroegere
in
theologische
indeeling erkend worden, als beide malen, èn in de 16e èn in de
19e eeuw, de keer in de theologische encyclopaedie eerst merkbaar
wordt van het oogenblik af dat de Wijsbegeerte,
in
haar nieuwe ont-
wikkeling, invloed begon te oefenen ook op de studie der godgeleerden.
EERSTE SECTIE.
—
EERSTE TIJDPERK.
Tot op de Renaissance. §38. Origenes. de
In
eerste
herhaalt zich op theologisch
dezer vier perioden
gebied hetzelfde verschijnsel dat te Athene het woord Encyclopaedie ,
in
het
kennis
deze
leven
riep.
Men
als theologische
bijeenvoeging
van den theologisch
om
voelt den drang,
vakken bijeen
te
zekere vakken van
voegen, maar heeft voor
nog geen anderen maatstaf dan de behoefte te vormen persoon. Er heeft dus groepeering
plaats,
maar de macht
denken.
Van de Theologie
voorwerp van onderzoek
die
,
als
groepeert
en methode
het besef. Niet de wijsgeerige drang
,
de practijk en niet het
is
met een eigen
beginsel,
ontwaakt eerst van
lieverlee
wetenschap
om
,
de Theologie
te begrijpen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's