GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 138

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 138

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Afd.

I3

gelijk

Bestie",

op

Cor.

1

qua homo

§ 63. CAXVIJN.

III.

tegenover Luther's krasse uitspraken aangaande „die

men

als

uit,

Hfst.

2.

1

de Rede noemde, Calvijn

hij

20 hoort

:

Commentaar

in zijn

„ Quid enim ratione

:

animantibus praecellit?" en

reliquis

hoort vragen:

verklaren

nobilius,

verband hiermee

in

Doctrinae liberales quantum honoris merentur, quae

,,

hominem ita expoliunt, ut reddant vere humanum? Praeterea quantos et quam eximios fructus pariunt ? " En dan wijst hij op de Staatskunst

de wetenschap, die

als

de belangrijkste keurt:

onder deze humanistische studiën

hij

Quis civilem prudentiam, qua res publicae,

,,

principatus et regna sustinentur, non

de reliquis taceam

hun paganistischen

trots het licht der

Openbaring minachtten,

om laatdunkend

en anderzijds op een streven van mystieke zijde, alle classieke studie

dit

standpunt

over

de

in

ijdele

hominis

neer te

En nu neemt

zien.

dat hij er niet aan denkt

,

<ro<pia

perspicacia

aut cultus ingenii

extollat? ut

op uitnemende humanistische geleerden,

gesteld. Hij stuitte eenerzijds

die in

summis laudibus

Het vraagstuk wierd door Calvijn dan ook zuiver

".

rov

xóirfAOu

literis

tegenover beide

Paulus' sterke uitspraak

,

toe te passen op de

usu

prudentia

aut

,

hij

op

et

,,

naturalis

cognitione

collecta

comparatus", maar wel

dit alles ten

eenen-

male ongenoegzaam keurt „ad percipiendam spiritualem sapientiam." In

dier

mundi

voege

veroordeelt

hij

sapientia sic gloriantur

prosternat

eorum superbia

„ exitialis

Christum

et

totam

salutis

,

qui in

doctrinam

hem

opgelost

quicquid est scientiae extra Christum, hic Paulus

humi

praecipuum

ut

en wordt tegelijk de moeilijkheid voor

despiciant". „ qui fiat ut

,

et quasi

,

pedibus conculcet

hoc mundo Dei donum",

in

t.

[id]

,

quod constat

w. de ratio.

Voor

ita

esse

Calvijn

namelijk bewegen beide scientiae zich op een eigen terrein, de „scientia extra Christum" heeft dit eigenaardige, dat ze „in mundi elementis subsidat, in coelum coelestis Christi "

zich

daarom

zich

inbeelden

dingen qui,

te

autem minime pertingat";

ons

juist

terwijl

de „scientia

de eeuwige dingen openbaart. Fel kant

Calvijn tegen de heidensche Philosophen, zoodra ze ,

uit

hun praemissen

kunnen opklimmen, en

tot hij

de kennisse der goddelijke

bespot „eorum supercilium,

proprio ingenio confisi, in coelum penetrare tentant". Zonder

hooger

licht

toch

is

de wijsgeer, die zich over de eeuwige dingen

een oordeel vermeet, „als een blinde die kleuren wil sorteeren", en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 138

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's