Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 480
Deel een. Inleidend deel
—
Afd.
472
nomen was
,
Hfst.
2.
III.
§ I41. REISCHLE.
de ontwikkeling der Encyclopaedie
En dan
uitbracht en corrigeerde.
als
zoodanig voor-
erkennen we dankbaar, dat
zijn
opvatting van de Encyclopaedie juist loopt, dat zijn definitie van
Theologie
in
Theologie
in
het goede spoor
blijft,
en dat zijn plaatsing van de
het organisme der wetenschap niet aan ernstige beden-
Mag zich derhalve bij voortgaande ontwikkeling ook voor de schematische indeeling meer vastheid vertoonen dan dusver
king onderhevig is.
,
Roomsche Encyclopaedisten
de
bij
lijkt,
viel
waar
nemen, dan
te
zal
,
zoo
men
ze onderling verge-
met noodzakelijkheid
hoe de Roomsche en Protestantsche Theologie deze
laatste
het
obiect
der Theologie niet verwisselt,
van het verschil over het principium Theologiae,
in
zich formeel
zelfde lijn
bewegen. In elk geval heeft het geen
theologen
zich
zin
,
weerwil
op een-
dat orthodoxe
door het rationalisme gedurig op encyclopaedische
paden laten lokken
die
,
met hun beginsel
in onverzoenlijken strijd
en bijna geen notitie nemen van wat door kundige
zijn,
blijken,
voor zooverre ook
,
encyclopaedisten
als
Roomsche
Dr. Kihn ter veiligstelling van het heilig erf
der Kerk wordt geboden.
M,
§ 141.
Reischle (Hagenbach I2 e ed.)
Hagenbach's Encyclopaedie was
,
gelijk
haar jongste bewerker
Lic. M. R. Rlischle, zonder vrees voor tegenspraak, op
van
i2 e
de
strittener
Alleinherschaft gelangt".
vierde eener
Theologie
beweren kon, van 1845
editie
,
eeuw
als het
blz.
106
%74 11 zu ^ ast unbeZe gold voor meer dan het 1
standaardwerk van de Encyclopaedie der
en lokte daardoor
tal
van vertalingen
,
nu en dan met
wijzigingen en bijvoegingen uit. Van dien aard waren met name GEORGE R. Crooks and Hurst's, Iheological Encyclopaedia and Methodology, on the- basis of Hage7ibach, New- York 1884, en R. Franklin Weidner's Theological Encyclopaedia and Methodology, Rock Island 1885. Beide deze werken zijn wel geen letterlijke kleine
vertalingen van
onthouden Theologie ze
zich in te
Hagenbach, maar nemen geheel zijn structuur over, van elke poging, om zelfstandig het wezen der denken en hebben slechts in zooverre beteekenis,
Hagenbach's
,
bruikbaar maakten voor de Amerikaansche Theologische wereld. Doch ook de Hoogduitsche als
Encyclopaedie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's