GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 156

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 156

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

148

mo ducendum

Hfst.

2.

III.

§ 67.

ANDREAS HYPERIUS.

ex quo Scriptura publicata

est,

fuit

,

tot

saeculorum

voluntates constanter in eius obedientiam consentisse; et utcunque miris et

modis eam vel opprimere vel evertere vel inducere prorsus

ex hominum memoria obliterare Satan cum toto mundo conatus

sit,

semper tarnen

nabilem

perstitisse.

sophista

vel

intenderit,

Siquidem nemo olim

rhetor

nihil

palmae superiorem evasisse

instar

tarnen

fuit,

et in

expug-

fere excellentiore ingenio

qui adversus ipsam

,

vel

vim suam non

profecerunt omnes " (Ibidem. § 32).

Door

deze beide schrander gekozen bewijsvoeringen bereikte Calvijn het

hooge Encyclopaedisch standpunt, dat

eenerzij ds

de zelfstandigheid

der Theologie niet leidde tot een anorganisch isolement

,

en ander-

samenhang der Theologie met de overige Een inzicht wat te meer weegt, omdat dit hoogere standpunt door Calvijn niet uit formeele beweegreden werd ingenomen, maar omdat zijn geest niet kon rusten eer hij de waarheid Gods èn in haar geheel eenig zijds

dat de organische

studiën haar zelfstandig karakter niet deed te loor gaan.

,

karakter Iets

èn toch met het leven in verband had gezet.

begrepen

waarop nadruk dient gelegd

lijkheid te

,

niet zoozeer

om

doen uitkomen, maar overmits door

Calvijn's voortreffe-

dit juistere

standpunt

de grens wordt aangewezen, die van meet af de ontwikkeling der Theologie in de

Kerken

,

die zich naar

Luther noemen, onderscheidt van

de ontwikkeling der Theologie op het erf der Gereformeerde Kerken. § 67.

Andreas Hyperius.

Zonder aan

Bullinger's

verdienste te kort te doen, dient toch

erkend, dat Hyperius ons de eerste Encyclopaedie der Theologie in

den engeren

zin

zijn geboorteplaats

bekend

des woords leverde.

Yperen, onder den naam van

(15 n — 1564),

hem van zijn

de systematische neiging,

in ordelijken

samenhang

te overzien,

om

elke te

reeds sterk

Homiletiek (de formandis concionibus sacris sive de inter-

pretatione Scripturarum populari

minder

in

in Parijs ge-

nature eigen was. Sprak deze behoefte,

behandelen stof in

Andreas HYPERIUS

was onder Joachim Ringelberg

vormd, en daardoor nog verscherpt die

Andreas Gerhard, naar

in zijne slechts half

logiae, sive

libri II,

Marburg 1553), en

niet

afgewerkte Dogmatiek (Methodi Theo-

praecipuorum Christianae

religionis

locorum communium

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 156

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's