Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 301
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
tenthum
{Einl.
Hfst.
§ 95. NÖSSELT.
III.
nahere Ofïenbarung Gottes
sich auf die
gründet"
2.
in
der Heiligen Schrift
maar na vooraf te hebben
p. 17);
293
laten gaan,
die Kenntnisse welche die Philosophie darreicht,
ohne
recht überzeugende Erkenntniss
weder eine
Gebrauch der Ver-
ein richtiger
,
nunft bei solchen Untersuchungen gemacht werden könnte"
de „ statutarische Religion "
wat Kant
Zelfs aan
gewijd karakter, en
hij
alle
hij
behoort
slechts
,
,,
ziet in
De
20).
(p.
ook
heilige Schrift
rede
geest
(
Vorrede
p.
1
uitmeet,
uit: „Unaussprechlich wichtig
der unter den
unter
,
Namen
man
sich
,
nach
andern der Ver-
alle
en wel
Niet alleen toch dat
1).
zu der
en dienovereenkomstig staat
,
hem bovenaan
bij
moraal zeer breed
sie
,
nachsten korame, bekennt hat"
dus voorop
gaat
de Philosophie
am
(p. 17).
noemt, ontneemt
de Confessioneele Kerk, waartoe
diejenige Gesellschaft
vorhergegangener Ueberzeugung, dass nunft und der
dass
von dem Verhaltniss zwischen Gott
und den Menschen unterhalten noch ,
,,
in
Wolffiaanschen
de philosophische
hij
maar van de Metaphysica roept der
ist
letzte
der natürlichen Theologie bekannt
im weiteren Verstande genommen,
hij
Theil der Metaphysica
alles in sich fasst,
is
,
und
was von Gott
und den allervollkommensten Wesen aus der Natur erkannt werden " (I. p. 181). Daarom moet elk prediker dan ook studie van de
kann
natuur maken
:
„ Also studiere
man
jedem vor Auge liegende Natur"
mit Fleiss auch die sichtbare
185)... weil diese Art, Gott
(p.
zu erkennen, die gemeinfasslichste und gemeinnützigste ist"
(p. 186),
en meer nog dan de speculatieve Theologia rationalis onder ieders bereik valt
(p.
scientifischen
182).
Ze
is
systematischen oder Speculationsphilosophie", zoowel
,
de theologia naturalis
bij
scheiden
nog
is
de „populaire philosophie," die „von der
(p.
194).
niet afgewerkt;
,
Doch ze
als bij zelfs
de philosophia moralis
daarmee
is
moet toch ook de
van onderzoek nemen en komen ,
te
onder-
de taak der Philosophie
religie zelve als
voorwerp
tot eene „Religionsphilosophie" (p.
157). In deze studie vooral, en niet minder inde „ schone Wissen-
schaften",
moet de Theoloog terdege
opdat
zijn
ist
der
hij
unleugbar
,
geistliche
sind"
(p.
27).
naam
als geleerde
thuis zijn
,
al
ware het slechts
geen schande aandoe; want „es
dass die Religion unsaglichen Schade leidet
Stand
oder
wenn Lehrer der
Natuurlijk moet dan
bij
Religion
dit alles
ook
.
.
.
wenn
verachtet
eigenlijk ge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's