Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 348
Deel een. Inleidend deel
Afd.
340
heterodoxie
persoonlijke
dan ook bijna
is
te wijten.
maar deels een geesteskind der secte Philosophie. Dit nu
geven
karakter te
dwong hem aan
,
overmits
HAGENBACH.
§ IO7.
III.
was,
alzoo
niet
S.
bij
dit
Hfst.
2.
uitsluitend
aan
zijn
was geen zoon der Kerk,
S.
deels product der toenmalige
,
zijn
systema een geheel subiectief
alleen
door dezen subiectieven trek
hij
een brug kon slaan over de klove, die zijn persoonlijk leven van historisch
het
Kerk
der
leven
scheidde.
Een
subiectivisme
,
dat
dat niet alleen een orthodox als Harless,
werd maar ook een modern theoloog als Pelt zich in zijn tente thuis gevoelde, en zijn schema almeer voor elke geestesrichting pasklaar bleek. Juist echter dit subiectivisme noopte S. buiten de Kerk een obiectieven maatstaf te zoeken, ten einde kritisch te werk te kunnen gaan. Dezen straks weer oorzaak
canon nu vond
genomen
in
,
„die fromme Gemeinschaft ", dus generiek
in
hij
in het ethische
de „Gemeinschaft", en psychologisch
begrip van zin naar gezelligheid
of in het sociaal karakter van onze
,
Hiermee echter ging het character univocus
menschelijke natuur. der Christelijke Kerk
te loor;
wierd haar aard en wezen aan de
van het algemeen menschelijke onderworpen en de maatstaf voor wat zuiver of onzuiver in haar was ontleend aan dePhilosophische Ethiek. Dit nu had ten gevolge dat het positieve obiect der Theologie kritiek
;
weer zoek raakte. Immers
dan
om
daar
zich naar wijsgeerige principién te laten remodelleeren.
dat
moest
ontving geen hoogere roeping
dit obiect
zijn
zijn,
Philosophisch
het
deel,
Van-
dat eigenlijk slechts inleiding
hoofddeel van zijn Theol. Encyclopaedie wordt,
en apologetiek en polemiek reeds zijn afgehandeld, eer het onderzoek
van het obiect begint.
„wahre und
Feitelijk
is
dus Kant's tegenstelling tusschen
statutarische Religion " niet
kennis leidt deze Encyclopaedie tarische Religion
Alleen maar ze vat de statu-
niet.
meer organisch op .
overwonnen. Tot waarheids-
,
en zet haar
in
verband met de
algemeene idee, die in het proces van dit organisch leven drijfkracht en toetssteen beide
is.
§ 107. Hagenbach. Schleiermacher's vast
in
ingang
Encyclopaedie gaf een
elkaar geschroefd, te
verschaffen.
om
zijn
te
dor skelet en zat
denkbeelden
Dit deed eerst
in
Hagenbach,
te
breeder kring die in 1833,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's