Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 159
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
acceptum
oportet
philosophie
giatur"
Toch
41).
(p.
te genieten,
God
haar gesteld
nostri captus imbecillitatem
possimus
philosophie
,
in id
„donum
een
is
lar-
de regel, dat ook deze ,
dat
philosophia discitur, ut ad
multo minus ut ab ea iudicium
;
utque
heeft
illius
adminiculo alter
alteri
mente conceperimus exponere"
quae
certiusque
clarius
De
41).
(p.
zij
dogmatibus petatur; sed tantum ad sublevan-
religionis nostrae
dam
hierbij
„Minime enim
heeft.
,
geldt dit van de
zoodra ze het perk overschrijdt
,
examinentur sacra scripta
eius leges
de
ook
geldt
philosophie tot zonde wordt
Ook
quicquid illud
cui Deus utidpossit,
nisi
,,
bonitati
Met name
ferat" (p. 41).
haar oud, volledig kader.
in
door niemand
Dei",
„Numinis
151
maken moet
daarin vorderingen te
alleen de eere toegebracht.
est,
ANDREAS HYPERIUS.
§ 67.
III.
we ontvingen, om
dat
talent,
Gode
Hfst.
2.
dus meer formeele dan materieele
Immers „de consumendis aliquot annis in Aristotelicis Metaphysicis quod nonnullos nostra memoria factitasse in Italia habemus compertum adolescenti Theologo in mentem non veniat beteekenis.
,
,
sed
iis
,
uit
omissis, cogitet vera absolutaque
esse proposita" (p. 52).
sibi
bij
disquirendi
waarde,
actionum
magnum
summum bonum ons
in
toch,
,,
est"
virtute
ethiek
;
„quae perquam accurate ostendit rationem
omnes atque circumstantias quod maar als het aankomt op de vraag naar het caussas
,
en het zedelijk karakter van onze daden
den steek en kan alleen de H. Schrift ons leiden ulterius penetrat ac docet investigare,
actiones ex fide in
gloriae
in sacris litteris
de ethica. Formeel toch heeft de ethiek van Aristoteles
onbetwistbare
revera
Metaphysica
Het scherpst komt deze tegenstelling
Spiritus
Deum? Utrum
Sancti, an non?
Dei illustrationem
op
Christelijk
et
laat
(p. 50).
zij
Zij
utrum proficiscantur
impellantur homines ad
Utrum scopum
proximi utilitatem?"
terrein
,
sibi
agendum
proponant,
Vandaar dat de
een geheel eigen en ander karakter
draagt, „et multis parasangis distare honestas actiones credentium,
ab honestis actionibus gentilium incredulorum"
(p.
51).
Deze opvatting van den samenhang tusschen beide kringen vloeide bij
Hyperius voort
uit
heel de Schepping er
de grondgedachte van
om
de
Kerk
is
,
formule hiervoor, die tevens het schema voor leverde, luidde aldus:
„Deus
zijn stelsel,
en de Kerk
condidit
zijn
mundum
t.
w. dat
om Gods eere.
Zijn
geheele dogmatiek et in
eo homines,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's