Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 376
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
368 waartoe
Hfst.
2.
speculatieve
zijn
STAUDENMAIER.
§ II4.
III.
de Theologie niet genoeg
die
zin,
hem
empirisch verschijnsel waardeeren kon,
als
verleid heeft.
De Theologie zelve is voor Staudenmaier ,, das zur Wissenschaft erhobene Gottesbewustsein " (p. 26), of ook „die Wissenschaft derReligion im allgemeinsten Sinne
op de „dem Menschen
en daar nu
",
in seiner
alle religie eenerzijds
berust
Natur mitgegebene Idee Gottes", en
anderzijds op het positieve element van de Openbaring Gods aan den
mensch
het de taak der Theologie deze beide én naar haar
30), is
(p.
wezen én
haar noodwendigen samenhang
in
doorgronden; hetgeen
te
dan alleen geldt van de Christelijke
in zijn concreetheid
religie (p. 83),
en voor Staudenmaier uiteraard alleen van de Roomsch-Katholieke.
Aldus opgevat houdt dus de Theologie " bezig (p.
Bedeutung
in ihrer tiefsten
29)
zich
en
;
,,
is
mit der Wahrheit ze niet alleen zelve
wetenschap „in der strengsten Bedeutung des Wortes ", maar alle
andere wetenschappen
ze,
zoodra
,,
zooverre van haar afhankelijk, dat
sich her
Wissen nur aus der Theologie
Geheel
denmaier voorts
in als
den
zin der Protestantsche
hohlen können
voorbereiding voor de Theologie tamelijk
ook
men
dat
40
iuridische kennis (p,
van de Theologische studie
is
— 70)
;
"
Theologie eischt Stau-
gebreide philologische, historische, philosophische en studiën,
ook
„ewige und göttliche Verhaltnissen " behandelen,
ze
ihr tiefstes
(p. 28, 29).
in
zijn
en geheel
uit-
physische
zelfs
opvatting
zijn
zoo puur ideaal in haar uitgangspunt,
zich nauwlijks voorstelt,
hoe
hij
op dezen grondslag een
Encyclopaedie der Roomsche Theologie geven kon. Reeds
bij zijn
indeeling van de Encyclopaedie heeft Staudenmaier deze moeilijkheid
dan ook zelf gevoeld. Waarvan zou
Maar dan zou
het
reeds gekende idee
kon
hij
ook weer
hij
Christendom zijn.
niet.
En
uitgaan
?
Van
dat wil hij als „ Katholiek "
hoe Staudenmaier, na
hij
zijn theorie
logie wil toepassen. in
het bloed,
zoo begint
hij
om
,
?
niet.
Toch hij
dan ook jammerlijk over de Ency-
plooien en schipperen moet
op de Encyclopaedie der Roomsche Theo-
Toch
zijn
is
zijn prachtige inleiding
clopaedie in haar wezen en strekking
zoodra
religie
van deze
empirisch van de historie uitgaan, daar
alsdan zijn speculatief standpunt prijsgaf. Het te zien,
de idee der
slechts de realiseering
zat
hem
het speculatieve element te zeer
uitgangspunt niet in de idee te nemen, en
dan met de begrippen van Religie en Openbaring op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's