Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 218
Deel een. Inleidend deel
Aid.
2IO
Hfst.
2.
Van Gereformeerde
III.
OVERGANG.
§ 78.
zijde wijzen
we daartoe
(naardien Alstedt die ,
geestelijk en theologisch tot de eerste periode behoort
reeds in § 70
,
is
afgehandeld) achtereenvolgens op Étienne Gaussen, Samuel Werenfels,
Samuel Mursinna, Hendrik van Diest en Joannes
Clarisse;
laatstgenoemde, wiens Encyclopaedie wel eerst
in
Schleiermacher's optreden het licht zag, maar die ,
buiten de nieuwere beweging stond. Tweeërlei vooraf.
De
eerste
is,
,
vloeden, maar ze werkten
opmerking ga
niet
als
terrein dezelfde
af volgde,
hierbij
zoo diep door, en
de Luthersche.
ontbindende
kwamen
richting, die de
nam noch
niet tot
Dank
zelfstandige levensopenbaring als in Luthersche kringen.
meet
nog geheel
dat de Gereformeerde Theologie op verre na
Wel werkten ook op Gereformeerd
ascetisch-practische
dus lang na
feitelijk
aan zoo sterke schuddingen werd blootgesteld
niet
1832
ook op den
in-
zoo
zij
de
Gereformeerde Theologie van
het Mysticisme noch het Methodisme
een zoo vijandige stelling tegenover haar in terwijl de eigenaardige ;
positie,
de
waarin de Gereformeerde Theologie van huis
om op dat
uit
tegenover
Philosophie stond, aan het Rationalisme de gelegenheid bood, vriendschappelijker voet met haar te verkeeren.
op Gereformeerd
terrein de
Vandaar
oude Theologie wel bedreigd en
ondermijnd, maar niet zoo openlijk aangevallen wierd. Zelfs Clarisse
neemt nog de
aan van een oud-Gereformeerd Theoloog.
allures
onze tweede opmerking samen, deze
Juist hiermee echter hangt
namelijk, dat het theologisch leven onder de Gereformeerden zich in
deze periode veel matter en doffer vertoont dan
naburen.
De Gereformeerde
bewaard voor excessen
ze sliep
kracht bezat ze niet meer, en de
had kunnen prikkelen, bleef Gaussen,
Werenfels,
uit.
felle
dan ook
bij
logie in deze periode een tot er eindelijk
zich
dan ook
bij
dé Lutherschen zoo ontbindend op de
zoo groote evenredigheden aan. Veeleer
,
en bleef
tegenstand, die tot verweer
Al vertoonen
Theologie hebben ingewerkt, toch neemt
eigen karakter
af,
Eigen levens-
in.
Mursinna en Clarisse de duidelijkste sporen
van dezelfde invloeden, die
loopt
onze Duitsche
Theologie week minder ver
maar
;
bij
stroom
bij is
hen
die ontbinding niet
de Gereformeerde Theo-
gelijk, die allengs verzandt
en dood-
van geen Gereformeerde Theologie met een
meer sprake
is,
en de Theologen, ook
in
oorspronkelijk
Gereformeerde landen, met volslagen vergetelheid van eigen adel-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's