Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 108
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
IOO
Hfst.
2.
III.
THOMAS VAN AQUINO.
§ 54.
goed burgerrecht verleende, en voor haar de endoctrineerende methode koos, maar ook over de scientia divina of doctrina sacra feit,
een
er
beginsel
in
plaatsen.
te
De
gaat hierbij uit van het
Hij
uit.
en
bestaat,
doctrina philosopliica
of het wel noodzakelijk
vraag, sacra
zich
hij
liet
dat
nu de
stelt
daarnaast nu nog een doctrina
is,
aanvaardt
tegenstelling
dus, en zoekt
hij
die hierin dat de doctrina philosophica door de ratio investigatar en hij terwijl de doctrina sacra secundum revelationem divinam est ,
,
;
concludeert
voor wat de rede zelve óók kon vinden
10.
blijkt:
dat de noodzakelijkheid dezer laatste in tweeërlei opzicht
,
weinigen, na lang verloop van
door
geschiedt
,
en toch elke
tijd
deze dingen noodig heeft
omdat de mensch „als
om
2.
„Homo
zijn leven te richten.
dit slechts
voor wat de rede niet kan vinden
God geschapen
tot
omdat
,
en op onzuivere wijze
en elk mensch zekere kennis aangaande
en
;
tijd
" zijn doel
ordinatur ad
Deum
kennen moet, ad quem-
sicut
Finem autem oportet esse praecognitum hominibus dam finem quisuas intentiones et actiones debent ordinare in finem (I. p. 2). .
.
.
Hiermee echter komt
hij
voor de tweede vraag
te staan
melijk deze doctrina sacra ook metterdaad een wetenschap
sacra doctrina zijn zal
notis
en
;
Hierbij
sit scientia.
twee kenmerken. 2.
nu op, dat
scientia
er
i.
non
niet
ex
scientia procedit
est singularium sed
uitgaan van principia per
Utrum
principiis per se
generalium en merkt
zijn zooals
se
of na-
voor hetgeen wetenschap
stelt hij
ook wetenschappen
zij.
,
;
de Perspectiva
maar van de
nota,
,
die
resultaten
van andere wetenschappen. Immers de Perspectiefleer onderstelt de Arithmetica. Gelijk nu de Perspectiefleer uitgaat van beginselen
uit
door de Arithmetica verstrekt, zoo gaat de Sacra doctrina van beginselen haar door God in zijn openbaring geboden.
En
wat de singularia aangaat,
haar
bezighoudt,
brengt
deze
hem dan
komen
slechts
tot de derde
waarmee de Sacra doctrina voor
vraag
,
als
één
object
subjectD.
1)
heerschen
Nu wordt in
typen van generalia. Dit
of de sacra doctrina ééne weten-
schap of een verzameling van meerdere (una
zich
scientia
is.
est
In elke wetenschap
quae
est
unius
moet
generis
de Theologie niet alleen van God, maar ook
1) Zoo werd toen het object genoemd. Cf. Prantl, Geschichte der Logik im Abendlande Leipzig 1867. III. p. 208. Zie ook Rudolf Encken Die ,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's