Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 365
Deel een. Inleidend deel
Afd.
2.
en dus het recht miste
om
Kirche" aan
testantischen
zijne verklaring:
in
ligt
Hfst.
andere
harless.
§ 112.
III.
standpunt
zijn eigen
357
dat der
als
,,
Pro-
te dienen. Onder dit voorbehoud echter „Die Protestantische Theologie ist keine
26) aanmerkelijke vvinste. Had toch Statutarische Religionen " als practische phenomena tegen
als die Christliche"
(p.
Kant die de „wahre Religion" o vergesteld en Schleiermacher de onderschei,,
;
dene verschijningsvormen der Christelijke Kerk, zonder veel keur van waarheid, gecoördineerd; Harless
het onhoudbare hiervan in,
ziet
en veroordeelt terecht den Theoloog, die niet vast staat in de overtui-
ging, dat zijne theologie de waarlijk Christelijke
weer
was
ver, als hij er bij voegt:
te
an andern Theologien
ihr
uitgedrukt,
voorzichtig toch
,,
wordt hiermee
hij
gaat
gegen das,
Sie protestirt nur
unchristlich
als
Alleen
is.
erscheint".
feitelijk
Hoe
het absolute,
Roomsche kerkbegrip aanvaard en de eigenaardige roeping van andere Kerken, naast die Kerk waartoe we zelven hooren, miskend. d.
i.
,
Zijn aansluiting aan Schleiermacher kelijke,
en
Theologie
ligt
als
is
dan ook slechts een betrek-
hoofdzakelijk hierin, dat ook hij de
bepalenden factor
laat
optreden
;
Kerk
in zijn
maar, wel verre van
evenals Schleiermacher de Theologie uit de practische behoefte der
Kerk
af te leiden
door,
en
zet
,
dringt Harless' Theologie in de zich
hij
tot het
inhoud van het „Christliche Glauben
",
in
tot haar hart
de overtuiging dat
geloof tot overtuiging van wezenlijke waarheid zijn definitie:
Kerk
onderzoek naar het wezen en den
„Die Christliche Theologie
ist
leidt.
Zoo
luidt
dit
dan
also die wissenschaft-
liche
Erkenntniss des Glaubens nach seinem Grund und
geht
vom Glauben
aus und führt zu ihm zurück"
Wesen
(p. 25).
;
sie
Daar
hij
zwijgt van den inhoud van dit geloof is zijn Theologie uiteraard subiectief getint,
gelijk hij er
dan ook openlijk voor uitkomt, dat „die
Religion eine in die Welt gekommene Wahrheit und maar die eerst ,, durch Erfahrung" gekend wordt; deze „Erfahrung" van de „Wahrheit und Kraft " der Christelijke religie
Christliche
Kraft
is",
noemt
hij
„das
„Erfahrung", (p. 24).
Glauben" en het
is
de „Erkenntniss" van deze
die de Theologie zich als haar taak ziet
aangewezen
Alleen omdat deze „Erfahrung des Glaubens" niet atomistisch
voorkomt, maar steeds
in
gemeenschap met gelijkgezinden en dus
een kerkelijk instituut, draagt
zijn
in
Theologie een kerkelijk karakter.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's