GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 389

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Orthodoxie"

voor

is

Dit

45).

(p.

daarom de Differenzirung

sluit

„Christliche

(p. 44).

Theoloog dus onafwijsbare

deugdelijk

mehr wenn jenem

muss

eine

orthodox seyn

elk

381

Roomsche,

in

Luthersche en Gereformeerde Theologen

Protestantsche,

„Der

ERHARDT.

§ II9.

III.

Religion die Religion an sich ist"

Christliche

eisch

Hfst

2.

viel

,

niet uit.

Katholisch-, der andere Protestantsch-

Dogmatik,

die

Wissenschaft

als die

von den Gründen der orthodoxen Lehre der Römisch-Katholischen, und diesem eben

von den Gründen

dieselbe als die Wissenschaft

der orthoxen Lehre der Protestantischen Kirche wahrhaft und aus Religiositat,

verschil

blos

1 '

(p.

boven gaat wat hen scheidt, maar toch komt

Het

49).

Daub

en Gereformeerden vat

Lutherschen

de

tusschen

interessiren soll

historisch,

zoo scherp, omdat hetgeen hun gemeenschappelijk

niet te

nicht

verre

is,

er voor uit,

hij

„dass keine Künstelei deren Verschiedenheit und Entgegensetzung

weg §

vermag

zu raisonniren 119.

(p.

53).

Simon ErJiardt,

SlMON Erhardt hoezeer met Daub van hetzelfde standpunt uitgaande, komt tot tegenovergesteld resultaat. Voor hem is niet ,

„die

Contemplation",

bovenzinlijke wereld

maar

;

der Theologie; en in Christelijke

palm

toe,

uitspraak

Religionsbücher über Hij

die

'

proces kent

zullen

;

Vorlesungen

Daub, met op het

tusschen geleerdheid en wetenschap te wijzen.

verschil

und doch von

ein

aller

ich sage, dass

man

Wissenschaft entblöst seyn

wahres Lastthier der Gelehrsamkeit, bepackt

mit den litterarischen Resten

aller Zeiten

und keuchend unter

Bürde,

lebendigen

titel:

derselben (Erlangen 18 10).

„Ich behaupte daher nichts Paradoxes, wenn

einer

eere-

de hoogere vroomheid der „Indischen

und das Studium

Theologie

kann; dass man

aan de

een denkbeeld dat aan

herinnert. Zijn studie heeft ten

entsetzlich gelehrt,

niet

dan ook verwacht, dat ze eens

worden

religie

over

hij

begint in deze voorlezingen eerst, evenals

principieel

hij

de

zenuw

studie der historie de eigenlijke historisch

welke laatste

weder de krachtigste Schelling's

dit

„Ahnden und Beachten" van

maar aan de Indische godsdiensten de

Religie,

van

het

niet

seiner

Anschauung

sich

und Völker, schwitzend

einhergehen kann, ohne jeh zu

ermachtigen

"

(p.

8).

De

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's