Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 377
Deel een. Inleidend deel
,:
STAUDENMAIER.
369
alleszins schitterende wijze te ontwikkelen. Feitelijk sluit
ook Stauden-
Afd.
maier zich dus
bij
uitgangspunt, en
hiermede
in
speculatieve
Hfst.
2.
III.
§ 114.
Schleiermacher aan. Religionsphilosophie
verbloemt het
hij
niet,
dat
hij
volgt
,
Na
(p. 83).
dit
dan een practisch en een historisch deel
en wel de historie achteraan, wat nogmaals op
met Klee
ook zijn
evenals Schleiermacher
hoofdzaak de „ Apologetiek " bedoelt deel
is
zijn
verwantschap
Theologie heeft drie onderdeden
wijst. Zijn speculatieve
i.
de Apologetiek, of die Theorie der Religion und Offenbantng\
2.
de Dogmatiek
;
en
3
.
de Moraal
,
waarbij dan de Bibliologische
vakken onder de Theorie der Openbaring worden ingedeeld „ Geschichte der Festsetzung und
barung", zoodat ook wat Klee begrepen
is.
Iets
wat
bij
,,
(p.
te
rechtvaardigen
eigenlijk niets anders
de schepping zelve door
gegeven was
als
noemde hieronder
Ecclesiastik "
daardoor poogt
Openbaring
idee van Religie en
geen
hij
,
Erhaltung der Christlichen Offen-
God
als
de
religie
is
,
,
dat de
dan
het-
aan den mensch
84); eene voorstelling die zeker kwalijk rijmt
met
de grondstelling der Roomsche anthropologie de puris naturalibus.
Onder practische Theologie vat Staudenmaier saam,
die
op de goddelijke
alleen die
instellingen doelen (p. 91),
vakken
wat na zijn af-
handeling van de Moraal onder de speculatieve vakken niet anders
maar overigens geheel willekeurig is. Is hem toch de Moraal de wetenschap die leert „wie die Christliche Wahrheit ins Christliche
kon
,
Leben umgesetzt werden soll", dan spreekt het vanzelf dat zijn dusgenaamd practische vakken slechts een onderdeel van de Moraal vormen. Deze kerkelijke vakken deelt hij in naar de drie ambten van den Middelaar
,
en rekent er dan onder de
,,
Kirchendienst und
das Kir c henregiment'", wat blijkbaar op de trilogie der ambten niet klopt.
De
„Kirchendienst" eischtdan bestudeering van de Homiletiek,
Catechetiek,
Paedagogiek en Liturgiek; terwijl „das Kirchenregi-
ment" aan het Kerkrecht
nog het
zijn Historische
zijn plaats aanwijst.
Theologie
,
die hij
Dogma, van de Moraal en van de kerkelijke
met de geschiedenis van het de Archaeologie volgen
met de
Dogma
En dan
volgt eindelijk
aansluit aan zijn reeks
Praxis. Hij begint dus
en de Symboliek
als geschiedenis
van
;
laat
dan
van de Liturgie; en besluit
eigenlijke Kerkgeschiedenis, opgevat als geschiedenis
het Christelijke leven.
24
van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 377](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's