Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 250
Deel een. Inleidend deel
,
CALIXTUS.
242
Afd.
Schwartskopf,
en later in een verbeterde uitgave door
2.
Theologie gegeven
de
§ 84.
III.
Helmstadt 1661. De
Ulr. Calixtus,
Fred.
Hfst.
vitam perveniendum sit" (Epitome definitie
die
voorwerp van het geloof
discitur
en tusschen de Theologie
,
et
deducat,
fundamentis (p.
explicet,
,
onder de Philosophie zoodat Theo,
Gods bedoelt die uit de wordt gekend. „Secundum usum vero hodiernum Theo-
non
,
accipitur nisi pro doctrina quae nitatur revelatione divina
quidem non
proposuit,
quam Deus
generali, per
illi
de ipso turn de rebus
et principiis,
postea
quae animis nostris
pium primum, hier het lumen
lumen
als
is
derhalve de
maar
exigenda sunt" {Epitome. p. hij
tianam, unicam illam
quae
si
forte
non
11).
is
sit,
;
Voor deze
Scriptura het princi-
Want wel staat
voor de Theologie
„Suprema
als
est autoritas
Deze onderscheiding neemt
lumen
vere piam
rationis et
opkomt.
sanctam,
tarnen esse possit, religio
schen beide bestaat .dan
God
p. 5).
nostrum principium reliqua
solum dictamen naturae" (Apparatus,
dat er een
sed
hij zelfs
naast de Relïgio Christiana eene andere Religio
rationalis stelt, die uit het
et
ad (hoc)
Scripturae et propterea
zoo streng, dat
S.
dit is
zoodanig nooit het beginsel der kennis. S.
inscripsit;
revelationis {Et>itonie p. 9).
rationis naast,
cum
facta per inspirationem
consignata" {Appar.
infallibilibus litteris
aldus begrepene Theologie
patefecit quïcquid
potest ex operibus quae spectanda
aliis colligi
quae nitatur revelatione peculiaris modi, et
suis
1).
Keckermann
evenals
,
H. Schrift
nobis
ex
confirmet et contra
gemeenlijk de Theologia naturalis genoemd wordt, plaatst
Calixtus
et
weten-
docetur sive revelatur a
fidei
logie in eigenlijken zin alleen die kennisse
logia
in
Gods"
ab hominibus. Sed accipio hic Theologiam pro habitu
adversarios defendat"
Wat
is
„Objectum enim
zin.
et
Zijn bedoeling met deze
p. 40).
principali, acquisito practico, qui articulos fidei
intellectus
principiis
comprehensa
scherp te onderscheiden tusschen de,,kennisse
is,
schappelijken
Deo,
litteris
quomodo ad aeternam
Ecclesiae comprobata,
veteris
hem van
door
definitie
zoon
„Theologia est habitus intellectus
luidde:
practicus docens e revelatione divina sacris
testimonio
zijn
z.
i.
hierin, dat
slechts één
God
;
p.
70).
,,
Praeter Chris-
alia se.
Het
esto
religio,
iuxta
merum
verschil tus-
het lumen rationis leert,
dat deze Almachtig en Alwijs
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's