Van het kerkelijk ambt - pagina 16
Gereformeerde Stemmen.
14
Hoe ook
en de Koninklijke regeering van Koning Jezus in
kerk even werkelijk en waarlijk op-
zijn
Koning Willem III den Haag, moeten hiertegen opkomen. Voor hen is een tweede wetgevende macht
bezien
altoos
is
dus dit begrip
een synode of paus die wetten voor de
van
vatten als de regeering van
kerk
meent
in
dom
wanbegrip, en op geestelijk terrein een
En zoo
ze dan, gelijk
allen doen, die
Gereformeerd
naast Jezus ondenkbaar.
heden ten dage zeggen
Hiërarchie
stellen,
op
dit
stuk,
óf wel ze ver-
de vrijheid, om uit zekere van eigen goeddunken, met be-
wustheid,
de
tegen
heerschappij
hun
van
te zondigen.
Onnoozele kortzichtigheid toch is geen te krasse uitdrukking, voor den man die meê wil praten, en die van een wet naast of onder een andere wet wil spreken.
man van gezonde
Dit toch stemt elk toe, dat het
ander dan absoluut
zijn kan,
grip anders te nemen, even als
is,
te
zinnen
begrip van wet nu eenmaal geen
en dat
dom
dit be-
en onnoozel
naar een oppergezag met
zoeken
een tweede oppergezag er naast.
Wel, en
moet volledigheidshalve opge-
dit
merkt, bestaat er ten onzent zeker onderscheid tusschen een Grondwet en een organieke Wet,
maar met
dit
onderscheid komen onze tegen-
verloochening en aanranding van de Koninklijke Majesteit waarmee Koning Jezus in zijn residentie in de hemelen door den Almachtigen God bekleed is.
Wanneer derhalve de Synodale Hiërarchie haar Synode o. a. toekent de „hoogste
aan
al
sprake van kon
zijn,
dat
één van deze beide niet de Koning alleen
en
absoluut de wet tot wet maakte, zou dit
alleen van de Grondwet, en nooit van de gewone wetten gelden. Daargelaten nu nog, dat het gezag van een gewone wet het gezag van de Grondwet nooit vernietigen kan.
juist
al
ging
dit
onderscheid dus in de kerk
kunnen zeggen Grondwet in zijn Woord gegeven, maar een Synode kan daarom zeer goed organieke wetten maken. Want dit door, dan zouden ze nog nooit
Koning Jezus
zou
van Koning
Want
alsof
een
boer
ging
dom
en onnoozel
vertellen,
te
Jezus.
zeggen,
eenige beuzelaars
gelijk
doen „Hiermee is niet bedoeld, dat de Synode boven Gods Woord zou staan, maar alleen dat zij ook voor de wetgevende macht hooger staat, dan de provinciale, classicale en gemeentelijke besturen", is dwaas op alle manier. Zoo toch doen deze praters het voorkomen, alsof er wel drieërlei wetgevende macht zou zijn! Een wetgevende macht bij de Kerkeraden, een dito wetgevende macht bij de hoogere Besturen, en eindelijk nog een hoogste wetgevende macht bij de Synode. En denk dat nu eens in Een wetgevende macht bij de Gemeenteraden. Een dito wetgevende macht bij de Staten-Provinciaal. En dan nog een hoogste :
dito
bij
de Staten-Generaal.
dat
zijn,
Koning
Willem III wel de Grondwet maakt, maar dat de gewone wetten gemaakt worden door de Gemeenteraden of Staten-Provinciaal. En ook, al neemt ge dit aan, ook dan nog zou nooit eenige wet door kerkbesturen op aarde gemaakt, tegen de Grondwet van het Woord kunnen ingaan, maar steeds daarvan afhangen, en daaraan onderworpen zijn.
kleuren, en
Conmaar zoo moeten geen mannen die een naam hebben te verliezen zich uitlaten leerlingen op de laagste klasse over de
stitutie,
in een ernstig debat.
Er kan natuurlijk nooit anders dan één wetgevende macht zijn. En reeds het spreken van een hoogste wetgevende macht kan alleen opkomen in het verwarde brein van een beuzelaar die sprak eer
hij
dacht.
Doch neem dan nu dezen
heeft wel een
even ongerijmd,
aanranding
lijke
Zoo praten blinden over de
bij
Ook
is dit een zoo sterk mogevan het Koninklijk gezag
wetgevende macht,"
sprekers geen stroospier verder.
Indien er toch
logisch een
rechtstreeksche
tweede
een
zich
consideratie
Koning
zulk
macht naast die van Koning dan verraden ze óf hun onnoozele
kortzichtigheid
oorloven
toch
blijven,
wetgevende Jezus
en nochtans onder de Synodale
te zijn
kunnen maken,
te
onzin eens een
meê door kunnen zoo ze zeiden Koning Jezus heeft de hoogste wetgevende macht, en de lagere oogenblik aan, dan zou het er nog :
is bij
de Synode.
Maar hooger dan
het
hoogste
is
er toch
wel zeker niet?
macht dan zal het toch geen nog hoogere
Bijaldien dus de hoogste wetgevende bij
wel
eenige
Synode
duidelijk
zijn,
macht dan deze
dat er
Jioogste
goddelooze zeggen:
macht berust
berust,
bij
„De
is,
en dat alzoo dat
hoogste wetgevende
de Synode" kort en goed
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's