GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 16

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

14

Hoe ook

en de Koninklijke regeering van Koning Jezus in

kerk even werkelijk en waarlijk op-

zijn

Koning Willem III den Haag, moeten hiertegen opkomen. Voor hen is een tweede wetgevende macht

bezien

altoos

is

dus dit begrip

een synode of paus die wetten voor de

van

vatten als de regeering van

kerk

meent

in

dom

wanbegrip, en op geestelijk terrein een

En zoo

ze dan, gelijk

allen doen, die

Gereformeerd

naast Jezus ondenkbaar.

heden ten dage zeggen

Hiërarchie

stellen,

op

dit

stuk,

óf wel ze ver-

de vrijheid, om uit zekere van eigen goeddunken, met be-

wustheid,

de

tegen

heerschappij

hun

van

te zondigen.

Onnoozele kortzichtigheid toch is geen te krasse uitdrukking, voor den man die meê wil praten, en die van een wet naast of onder een andere wet wil spreken.

man van gezonde

Dit toch stemt elk toe, dat het

ander dan absoluut

zijn kan,

grip anders te nemen, even als

is,

te

zinnen

begrip van wet nu eenmaal geen

en dat

dom

dit be-

en onnoozel

naar een oppergezag met

zoeken

een tweede oppergezag er naast.

Wel, en

moet volledigheidshalve opge-

dit

merkt, bestaat er ten onzent zeker onderscheid tusschen een Grondwet en een organieke Wet,

maar met

dit

onderscheid komen onze tegen-

verloochening en aanranding van de Koninklijke Majesteit waarmee Koning Jezus in zijn residentie in de hemelen door den Almachtigen God bekleed is.

Wanneer derhalve de Synodale Hiërarchie haar Synode o. a. toekent de „hoogste

aan

al

sprake van kon

zijn,

dat

één van deze beide niet de Koning alleen

en

absoluut de wet tot wet maakte, zou dit

alleen van de Grondwet, en nooit van de gewone wetten gelden. Daargelaten nu nog, dat het gezag van een gewone wet het gezag van de Grondwet nooit vernietigen kan.

juist

al

ging

dit

onderscheid dus in de kerk

kunnen zeggen Grondwet in zijn Woord gegeven, maar een Synode kan daarom zeer goed organieke wetten maken. Want dit door, dan zouden ze nog nooit

Koning Jezus

zou

van Koning

Want

alsof

een

boer

ging

dom

en onnoozel

vertellen,

te

Jezus.

zeggen,

eenige beuzelaars

gelijk

doen „Hiermee is niet bedoeld, dat de Synode boven Gods Woord zou staan, maar alleen dat zij ook voor de wetgevende macht hooger staat, dan de provinciale, classicale en gemeentelijke besturen", is dwaas op alle manier. Zoo toch doen deze praters het voorkomen, alsof er wel drieërlei wetgevende macht zou zijn! Een wetgevende macht bij de Kerkeraden, een dito wetgevende macht bij de hoogere Besturen, en eindelijk nog een hoogste wetgevende macht bij de Synode. En denk dat nu eens in Een wetgevende macht bij de Gemeenteraden. Een dito wetgevende macht bij de Staten-Provinciaal. En dan nog een hoogste :

dito

bij

de Staten-Generaal.

dat

zijn,

Koning

Willem III wel de Grondwet maakt, maar dat de gewone wetten gemaakt worden door de Gemeenteraden of Staten-Provinciaal. En ook, al neemt ge dit aan, ook dan nog zou nooit eenige wet door kerkbesturen op aarde gemaakt, tegen de Grondwet van het Woord kunnen ingaan, maar steeds daarvan afhangen, en daaraan onderworpen zijn.

kleuren, en

Conmaar zoo moeten geen mannen die een naam hebben te verliezen zich uitlaten leerlingen op de laagste klasse over de

stitutie,

in een ernstig debat.

Er kan natuurlijk nooit anders dan één wetgevende macht zijn. En reeds het spreken van een hoogste wetgevende macht kan alleen opkomen in het verwarde brein van een beuzelaar die sprak eer

hij

dacht.

Doch neem dan nu dezen

heeft wel een

even ongerijmd,

aanranding

lijke

Zoo praten blinden over de

bij

Ook

is dit een zoo sterk mogevan het Koninklijk gezag

wetgevende macht,"

sprekers geen stroospier verder.

Indien er toch

logisch een

rechtstreeksche

tweede

een

zich

consideratie

Koning

zulk

macht naast die van Koning dan verraden ze óf hun onnoozele

kortzichtigheid

oorloven

toch

blijven,

wetgevende Jezus

en nochtans onder de Synodale

te zijn

kunnen maken,

te

onzin eens een

meê door kunnen zoo ze zeiden Koning Jezus heeft de hoogste wetgevende macht, en de lagere oogenblik aan, dan zou het er nog :

is bij

de Synode.

Maar hooger dan

het

hoogste

is

er toch

wel zeker niet?

macht dan zal het toch geen nog hoogere

Bijaldien dus de hoogste wetgevende bij

wel

eenige

Synode

duidelijk

zijn,

macht dan deze

dat er

Jioogste

goddelooze zeggen:

macht berust

berust,

bij

„De

is,

en dat alzoo dat

hoogste wetgevende

de Synode" kort en goed

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's