Drie kleine vossen - pagina 152
148
Elk
PRACTICISME.
dier
drie
onafscheidehjk.
van het wezen van het Chnstendom vormen saam het heilig snoer, dat de sieren moet. Eerst in de volkomen har-
zijn
Ze
Christelijke religie monie dier drie vindt
het
Christelijk
leven
zijn zuivere
ontplooiing.
Maar op
dit standpunt plaatste de theorie der „Christian zich niet. Integendeel, ze eischte voor het „Christelijk doen" alle geestelijke kracht op, verhief zichzelve tot
Works"
het eenig prijslijke, en zag van haar ingebeelde hoogheid steeds laatdunkender neer op den ijver voor zuiverheid in belijdenis en op de roerselen der mystiek. IJver voor de belijdenis werd in haar oog almeer belustheid op splinterige haarkloverijen prijsstelling op het bevindelijke leven onderschatte ze als zichzelf behagende, en daarom onnutte, zoo ;
niet schadelijke gevoelsliefhebberij.
kwam
het Practicisme wel niet op eens, maar eenzijdigheid, die het kenmerkte, dreef toch het steeds meer in die alle evenwicht verbrekende richting, en ten slotte werd die onderschatting van belijdenis en gevoelsleven
Hiertoe
de
systeem.
Reeds in ons land is het hiermede ver gekomen, maar vooral in het buitenland is dit zelfs op fanatieke wijze gedreven. Niet in den zin, alsof men opzettelijk de stukken der belijdenis ontkennen en verwerpen zal. o. Neen, dat niet. Veeleer is men van oordeel, dat in hoofdzaak de Christelijke belijdenis wel de ware zal zijn. En al evenmin, alsof men het innerlijke leven van de ziel voor God voor overbodig zou verklaren. Verre van daar. Eer acht men, dat het van zelf spreekt, dat de Christen ook de intieme gemeenschap
met
zijn God moet kennen. Alleen maar, bij die vage oppervlakkige erkenning blijft het, en voorts bekreunt men zich hoegenaamd niet, noch om de belijdenis, noch om de zielsbevinding. Voor zich zelf rekent men er niet mede, en men kan het in anderen niet zetten, zoo ze er nadruk op leggen. Bij een man, bij een vrouw, die voor „Christian Works" ijvert, ziet men alle afwijking van de belijdenis en alle gemis aan teederder religieus leven door de vingers; maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901
Abraham Kuyper Collection | 166 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1901
Abraham Kuyper Collection | 166 Pagina's