Om de oude wereldzee - pagina 204
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
DE ZIGEUNERS.
188
vinden
Ook vieren
zal.
aanloopt, en zonder
staan tot de blauwe vlam weer in
bij blijft
den grond terugtrekt, weet dat
de plek aan te wijzen waar
Wie daarop
verborgen schatten begraven liggen. een woord te spreken er
om
opkomen,
hier en daar uit den grond
hij,
bij
deze plek gravend, schatten
met Pinksteren hun doodenfeest door
ze
eieren uit een leeuweriknest te nemen, zooveel in aantal als er leden
en die werpen ze dan tegen een boom stuk.
uit de familie gestorven zijn,
De leeuwerik gold als de vogel, die op geheimzinnige wijze de dooden op hun tocht naar het doodenrijk toezingt en helpt. Doch het blijft in
de
Pinksterdagen
mengt
orgie
er zich onder, herinnerend
Indië en aan die van
haar
superstitieuse
die
bij
oorsprong
Arhiman
dualistische aanbidding
in Perzië.
aan den dienst van Shiva in Deze satanische orgiën vonden
den Aziatischen natuurdienst, deels in de
in
deels
van het booze beginsel
bekenden Ileksen-sabbat, in de zwarte mis, Albigenzen
en
gruwelen
der
vorm ook
in
nog
Manicheeën,
is
en
deze
niet
als
In den
een God.
in de extravagantiën der
minder
satanische
oudtijds
orgie onder
Europa binnengedrongen, en kruipt
Het
voort.
Tempelieren,
der
gebruiken niet; ook de
te Parijs
in
de
allerlei
en elders
het Donysianisme in de religie, dat telkens weer
is
Munster onder Jan van Leiden zijn hoogtij vierde. Zelfs wat van de naaktloopers te Amsterdam en van sommige latter-day-saints wordt, bericht is er niet vreemd aan, en ten deele
opduikt,
en
ook
te
Antinomianisme er aan verwant. Ook de school van Maeterlinck neigt er toe door zijn isoleering van de ziel, die door de zonden der zinnen niet kan besmet worden. Deze orgiën komen alle op uit het is alle
dualisme,
hetzij
men
dit
dualisme in de Godheid zelve plaatst, door
twee goden te leeren, een goeden en een boozen God, dualisme
in
den mensch te
natuur van
lijke
zijn
stellen, als
innerlijk
hetzij
door het
scheidende zijn lagere zinne-
hooger wezen.
In het eerste geval
wordt de booze God aangebeden en deze eischt zijn offerande, in de tweede onderstelling wordt zonde het middel voor den hoogeren geest om zijn verachting voor het zinnelijke te toonen. Ook van deze orgie nu vindt men bij de Zigeuners het duidelijke spoor in hun Pinksteroffer
van kuischheid
om
de booze geesten te bezweren.
van deze orgiën laten we booze geesten
en
om nu
zijn, die
achterwege.
De
beschrijving
Strekking er van
man en vrouw met
is,
dat er
onvruchtbaarheid plagen;
deze booze geesten, die de voortplanting der familie ver-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's