Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 18
stormen vast liggen en dan weer diezelfde oorlogen kluisteren aan de rots van hun onwil. Wat is de Jood chochem, wat steekt hij door rijkdom en list den Christen de loef af in zijne vaart naar
macht
Wat
1
legt
een
hij
gewicht
in
de schaal van oorlog en
hem om,
vrede en wat zien de koningen naar
als
zij
kracht willen
met kracht Zoo zag Europa voor honderd jaren naar Napoleon op en las op zijn voorhoofd de profetie van wel en wee. En daar schijnt nu de Jood, zonder eenig erfrecht te kunnen doen gelden en zonder eenig vertoon de troon van Napoleon te hebben bezet, niet door geweld maar door geestelijke meerderheid, niet voor een tijd maar permanent. Hij nam den geesel ongemerkt uit de hand van den geweldenaar die banneling werd en keeren
1
hem nu
laat
hij
door
zijne
zijne
geestelijke
spelen over de ruggen der volkeren, niet alleen
meerderheid
stoffelijke
banneling willen
superioriteit
gevolg maar vooral door
als
oorzaak.
als
maken en daarmee den
men den Jood
Zal
geesel willen rukken uit
hand? Maar zal er dan geen opvolger zijn die ongevraagd ongeweigerd het werk van zijn voorganger opneemt, namelijk geeselen, opdat de volken blijven in hun sfeer van licht en bruin ?" zijn
en
Zoo zag het nu in de ziel van dezen volgeling uit, nadat „Het Probleem" er doorheen was gegaan Wat heeft dezen aanbiddenden reclamemaker de prediking des meesters gebaat? dat „onder de Christenen alles wat naar haat tegen den Jood ook maar zweemt, dient uitgeroeid, bl. 322", „dat het Christenplicht !
is
en
de
blijft
liefde tot
te verzaken, ibidem",
den naaste ook tegenover den Jood nooit
„dat naar den eisch van Christelijke roeping
men niemand ter wille van zijne religieuse eigenaardigheid verkorten mag in zijne rechten, bl. 319", dat „het anti-judaïsme hem ongerechtvaardigd voorkomt, bl. 323". Hoe is al die prediking dezen gansch invloedloos voorbijgegaan
discipel
hun hoopje van
„dat
met
z'n
cynische
banneling
zal
te laten varen,
zou komen!
tien
overpeinzing,
maken",
omdat
Hoe
met
n.1.
vloeit,
1
Met
er
z'n
of
grove angst,
als
men den Jood
onmannelijk motief
een boef", al
dan
niet
om
dit
plan
dan misschien een andere geeselaar
gansch
naar
des
Meesters
Jonker's résumé over van liefde tot den naaste
waar? stroomt u er
z'n
onze duizenden binden
Toch
—
!
Enkel
inspiratie, liefde, is
geen bewonderaar en Meester. De heer Jonker heeft Dr. Kuyper uitnemend verstaan, zooals de Romeinen Antonius 't
niet
misverstand
verstonden
uit tegen.
er heerscht
tusschen
toen
deze,
midden
in zijne
Brutusverdoemende rede, 14
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's
![Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/een-midden-eeuwer-in-onze-dagen/1909/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's