GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 18

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

stormen vast liggen en dan weer diezelfde oorlogen kluisteren aan de rots van hun onwil. Wat is de Jood chochem, wat steekt hij door rijkdom en list den Christen de loef af in zijne vaart naar

macht

Wat

1

legt

een

hij

gewicht

in

de schaal van oorlog en

hem om,

vrede en wat zien de koningen naar

als

zij

kracht willen

met kracht Zoo zag Europa voor honderd jaren naar Napoleon op en las op zijn voorhoofd de profetie van wel en wee. En daar schijnt nu de Jood, zonder eenig erfrecht te kunnen doen gelden en zonder eenig vertoon de troon van Napoleon te hebben bezet, niet door geweld maar door geestelijke meerderheid, niet voor een tijd maar permanent. Hij nam den geesel ongemerkt uit de hand van den geweldenaar die banneling werd en keeren

1

hem nu

laat

hij

door

zijne

zijne

geestelijke

spelen over de ruggen der volkeren, niet alleen

meerderheid

stoffelijke

banneling willen

superioriteit

gevolg maar vooral door

als

oorzaak.

als

maken en daarmee den

men den Jood

Zal

geesel willen rukken uit

hand? Maar zal er dan geen opvolger zijn die ongevraagd ongeweigerd het werk van zijn voorganger opneemt, namelijk geeselen, opdat de volken blijven in hun sfeer van licht en bruin ?" zijn

en

Zoo zag het nu in de ziel van dezen volgeling uit, nadat „Het Probleem" er doorheen was gegaan Wat heeft dezen aanbiddenden reclamemaker de prediking des meesters gebaat? dat „onder de Christenen alles wat naar haat tegen den Jood ook maar zweemt, dient uitgeroeid, bl. 322", „dat het Christenplicht !

is

en

de

blijft

liefde tot

te verzaken, ibidem",

den naaste ook tegenover den Jood nooit

„dat naar den eisch van Christelijke roeping

men niemand ter wille van zijne religieuse eigenaardigheid verkorten mag in zijne rechten, bl. 319", dat „het anti-judaïsme hem ongerechtvaardigd voorkomt, bl. 323". Hoe is al die prediking dezen gansch invloedloos voorbijgegaan

discipel

hun hoopje van

„dat

met

z'n

cynische

banneling

zal

te laten varen,

zou komen!

tien

overpeinzing,

maken",

omdat

Hoe

met

n.1.

vloeit,

1

Met

er

z'n

of

grove angst,

als

men den Jood

onmannelijk motief

een boef", al

dan

niet

om

dit

plan

dan misschien een andere geeselaar

gansch

naar

des

Meesters

Jonker's résumé over van liefde tot den naaste

waar? stroomt u er

z'n

onze duizenden binden

Toch

!

Enkel

inspiratie, liefde, is

geen bewonderaar en Meester. De heer Jonker heeft Dr. Kuyper uitnemend verstaan, zooals de Romeinen Antonius 't

niet

misverstand

verstonden

uit tegen.

er heerscht

tusschen

toen

deze,

midden

in zijne

Brutusverdoemende rede, 14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's