Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 128
college-dictaat van een der studenten
;
LOCUS DE PROVIDKNTIA.
128
daden
heel
er
kunnen
(dit
wijsheid
is
veel
dat
;
in het laatste
handelen.
is
De
dan de discursieve resumptie).
is
krachtige en
hem
den regel gaat dus het
In
te
doen
Een kapistaat
Maar ook komt het meer of minder bewust handelen men het weet of niet weet. Weet men het niet, dan is eventjes. Bij groote dingen weet men zoo en niet anders.
om
voor de verleiding staat
Maakte
halen.
Nu
van
de daad.
Is
gaat
de wil mee.
zich
in
de
de conclusie brengen, dat gedeeltelijk
hij
Door
oogenblik.
het
tot
tot
resumeert
Doet
hij
het
op het spoor van het verderf
neigingen, het voordeel, het gevaar
zijn
:
Die conclusie resulteert
men
iemand,
is
wezen komt hij de conclusie gekomen, dan
die gedeeltelijke resumptie van zijn
Nu
de vraag, of
is
optelsom, passief het alzoo doet. In wet.
Er
te kunnen beWezen, dan deed hij het
zijn
het intellect (het bewustzijn) tot
wilskeus.
ziet hierop.
door klein bedrog een gewin
nu een geheele resumptie van
hij
hem
die zou
niet,
ging.
er toch
:
„Geheele of gedeeltelijke resumptie van ons bestaan" die
dat
daaruit
dat
wilsdaad,
;
instinctief bewustzijn
veiliger.
voort,
geval
een keus maar niet
den regel naar die instinctieve resumptie.
in
schipbreuk moet instinctief denken, wat
een
bij
bij
ze missen de kracht voor de einheitlkhe resumptie, die tot
brengen
gezonde geest handelt tein
Gaat men
lang over nadenken.
Volstrekt niet; er zijn menschen, die
beslissen,
kan
besluit
en
veel
altoos veiliger?
uit
het persoonsbestaan en dat uit
men na
eenvoudig
dit resultaat
als
geval gaat het physisch, naar physische
dit
echter actief, dan kan het niet anders dan dat
willend doet, naarmate van wilskracht en karakter. Dat
is
men
het
de lubentia rationalis,
de erkentenis, dat de wil onder de heerschappij van motieven staat en handelt naar de resumptie van de motieven, lubentia
dan er
is,
hangt ervan
men
wil
het
ook
niet,
al
men
wil, waarbij
oogenblik
doet.
Bij
men
zit
het bewustzijn gemaakt. Dat nu, of er
men Dan is
anders willen.
niet
woordelijkh. weg. Hierin tischen
in
het geworden; actief, dan wèl, er
dus een werkende
het verschil
kan
wil, al
met de opvatting van den
alleen verantwoordelijk
de lubentia ration. echter
is
is
hij
equilibris-
voor hetgeen men op het
dat,
wat is
ik
nu
wil,
resultaat
dus niet oppervlakkig
heel het leven en gevoelt, dat hetgeen ik
doe invloed heeft op de toekomst. De
want
Er gaat volstrekt niets van de verant-
mijn bestaan en dit van mijn geheele leven. Dit
maar rekent met
onder verkeert. Passief
er passief of actief
laat
geen actie zonder subject.
is
op dat oogenblik
van
of
af,
equilibr. wil schrijft
op het oogenblik
met het potlood en
het weer uit; in het werkelijke leven, zooals we voor God staan, schrijven we met een ijzeren griffie in het metaal van ons hart wat we schreven blijft staan. De equilibr. wil bestaat uit druppels water, die hier en daar neervallen
vlakt
;
in
het werkelijke leven
laat
is
de wil een stroom, die het
slib in
ons hart achter-
en daardoor de toekomst en het leven van ons hart determineert.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 128](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's