GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 48

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Providentia.

48

dat

God onmachtig moeten

zij

wetten

poneerde,

De

binden.

buiten

de wonderen met

worden

die

God

maar

natuurwetten

die

Hem boven

zelf niet.

anders

niet

Hij

om

vrijmachtig

is

Gods immanente kracht

uitgebracht door

Hem

met, volgens of ook

we hebben

herstellen. Dus,

te

doen dan met de potenzen

te

de natuur-

Hij zelf

waaraan wel de natuur

Zijn wet,

levensproces

het

waar

daar,

dat dus Zijn eigen ordinantiën

en

heffen

te

om

verklaren

Schrift echter stelt

gebonden

is

op

die

tot dat

bij

de Schepping,

in

God

dat

ri'/.zc,

zich in de Schepping voorgesteld heeft.

Dus ook met betrekking

schepping en

tot

houden, dat de Providentia alleen

pen kan

De Dooperschen zeggen

Maria's schoot

in

:

te

Nemen we den

aan het eenmaal geschapene wordt niets toegevoegd.

;

Christus.

wonderen hebben we vast

causare ne quid pereat maar niets schep-

is

door de Almacht Gods

is

nieuw vleesch en bloed, buiten het menschel. vleesch en bloed om, ingebracht. Dit is weer vervalsching van het providentieel begrip. Ook het lichaam van Christus

toch

nieuw ingedragen

niet

is

maar

de menschel. natuur, het

uit

menschel. vleesch en het menschel. bloed voortgekomen.

Na hebben we

ten

opzichte van den

tijd

nog

slotte zijn

Provid. en Creatio onderscheiden.

een

voorraad

meenen, dat

ergens

Neen, de

ontstaat eerst als de dingen er

sprake

van

tijd

den

Door de

de eeuwigheid

uit

tijd

schepping

den

in

tijd.

Provid.

nu de

oogenblik

komen

licht

ook

spreidt

zich

conden

in

De

zijn

niet in

het

De

nu

tijd

bij

:

licht

zijn

studeerde

maar de eenheid der eeuwigheid

God de God

se-

geen

tijd

de concatenatie van de momenten, waarin

is

zich alles

Is

eenmaal het

samen

en

te

in

ré/.o^ bereikt,

dan

de eeuwigheid en dan gaan

zal er

het

we daarin over.

met geleerde

zwang. Zoo meende met

groote

Dit behoeft

worden. Toch een enkele opmerking. Toen Prof. K.

daar

gebied, zooals ook

bemoeit

zoo komt

;

nu van overeenkomst en verschil van Creatio en Providentia

breedvoerig betoogd

in

van

Bij het

tijd.

verwekt die

de Geref. staande tegenover het Deïsme en Pantheïsme.

Deïsme

ypxr].

continueeren

een poneeren van nieuwen

is

eeuwigheid

voortbestaan.

laat

maar vouwt

Leiden

nen op wel

de

het

de momenten. Door het doen voortbestaan houdt

in

belijdenis

houden

bij

stand.

geschapene

meer

tijd

door de

dan het poneeren van de is

geen

tijd

uittreden,

specialiseert zich

Prov. immers

de tinten maar het uitstralende

niet

de

niet

niets

het

n^ti'N"!,

de lengte het bestaan der dingen. Dat rekken

in

oogenblik

tot

is

tijd.

de

'y-py^r,

inbrengt.

kan van den

er

;

De eeuwigheid

is.

Het scheppen

ontstaat

de bestaande wereld, rekkend

van

komen

ten

Onnadenkenden

God de dingen

was, waarin

tijd

zonder schepping, waarbij dan de

zijn

Ook

wijzen op Tijd en Eeuwigheid.

te

in

b.v. Prof.

mannen verkeerde, was

het buitenland erkend wordt), dat

gebeurtenissen

bij

hen

de Vries (de eerste onzer man-

(oorlog,

enz.)

maar

niet

God

zich

met kleine

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's