Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 168
college-dictaat van een der studenten
:
Locus DE Providenïia.
168
en
Jezus
nemen.
de
apostelen
Zoo,
beweert
God de zonde gewild
„Als
Logisch
Gods
in
ertoe
Er
der
praktijk,
Rome
dan
ik ze."
Als ik weet, dat de zonden van mijn leven
men
het te verwachten, dat
is
Wat
niet uitblijven.
redeneeren
zal
:
Waarover
doet het er dan toe?
de
met
uitkomst,
men de landen van
Vergelijkt
historie.
en Griekenland,
dan
leert
dan doe
heeft,
echter ook nog een andere logica dan die van ons denken, de logica
is
der
kunnen
de zonde in het bestel van God op te wordt de zedelijke levensernst geknakt
klagen ?"
God
zou
verder,
duidelijk.
bestel gevat zijn,
zonden
„Mijn
dat
schijnt
bracht,
men
dat
het
het Pelagianisme,
waar het strengste monotheïsme heerschte,
Israël,
leven
stond dan
Israël lager
in
bij
Grieken
en Romeinen ?
den laatsten staat de zedelijkheid zeer
Bij
H. S. (de wet,
woorden van
Daarentegen zien
laag.
en besliste zedelijkheids-prediking uitgaat dan juist onder Israël. dat de onkuischheid in het Godsbestel
belijdt,
verkondigen: „Ook wie een vrouw aanziet,
De van
praktijk leert dus precies het
denken
het
Van
leidde.
leven
het
de Providentia op
in
het
meest
zoover gedreven
En
zoover
is
om
kuisch.
te
men men daar
haartebegeeren, die doet overspel."
omgekeerde van datgene, waartoe de logica
Israël
de
is
uitgegaan, die een geheele
stoot
waar men
het aandurfde,
nemen, vindt men de zedelijkheid het hoogst,
Israël
doorgetrokken,
tegenstelling van heilig en onheilig
En nu vinden we
de
staat
met
zijn DK'N,
waar de zuiverheid
dat zelfs voor onbewuste zonden geofferd wordt, alleen.
is,
dat
uit
Terwijl
opgesloten, hoort
ligt
zedelijke wereldgeboorte heeft teweeggebracht. Juist
de zonde
we
Jezus, de apostelen), dat nergens zulk een strenge
in
dat
zelfs
in
de kleeren, het huisraad, die
was aangegeven.
de historie van de Christelijke kerk dezelfde tegenstel-
met de monistische belijdenis op tegen Pelagius. tweede deel der Middeleeuwen het Augustinianisme te loor, het Semipelagianisme komt op, de zedelijkheid zinkt. Bij de Reformatie is het
ling
Augustinus
:
Daarna gaat Calvijn,
zich
die
weer
in
het
het
stelt
treedt
weer aandurft, de zonde
in
Adam
providentia divina. Socinianisme, Semipelagianisme
we nu aan
mingen
zijn
gekomen,
geweest
zijn,
die Schotland, Engeland, Nederland gered
waarin
verzonken
ze
nagaande,
zeggen,
dat
waren.
hen,
die
En
ieder
nu
welke
toestemmen,
bij
beweerden
te plaatsen, die
gevallen moderante
lijn
op.
de zuivere stroo-
dat het de Calvinisten
hebben uit de ellende nog kan men, de landen van Europa
de zedelijke ernst het meest
het leven het hoogst staat juist
moet
dan
uit
is
komen daar weer tegen
Vragen
een kenner der historie,
Gods
het bestel
op het standpunt van Augustinus:
bloeit,
de standaard van
de monistische belijders.
te strijden
voor zedelijken
ernst, te willen
weren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's